Sjung om studentens lyckliga dar?

Olav EklundO gamla klang o jubeltid! Så sjungs det om studietiden och visst var det en bekymmerslös tillvaro i många år. Själv förkovrade jag mig i sång och musik i Akademins ensembler. Det var konserter, turnéer, fester och kamratskap och massor av övningar. Vidare var jag aktiv inom Kåren och satt bland annat ett år som styrelseordförande. Nog fick man dagarna att gå alltid och inte tog det längre tid för mig att bli magister jämfört med studiekompisarna. Det tog mig 61 månader att bli fil.mag.

Naturligtvis skulle jag ha kunnat klara av det på långt kortare tid. Garanterat under 55 månader, men varför skulle jag ha gjort det? Studielivet var givande och roligt och studierna hade jag inga problem med. Nog visste jag att jag kan göra mig färdig bara jag bestämmer mig för det.

Studielivet erbjuder idag lika mycket, om inte mera än på det glada 80-talet. Musikensemblerna håller hög kvalitet och många föreningar har en seriös motiverad verksamhet. Största skillnaden för studenterna idag är att studierna har blivit mer strömlinjeformade och att studiestödet stryps efter 55 månader. Ministeriet belönar universiteten för studenter som presterar 55 sp i året, men studenterna struntar blankt i det. Naturligtvis, varför prestera 55 sp då studiestödet kräver 45 sp?

Vi finlandssvenskar gillar att diskutera och att ha det trevligt. Det rika utbudet på aktiviteter inom Åbo Akademis Studentkår är ett bevis på denna särprägling. De finlandssvenska studenterna har i generationer satt tid och energi på att skapa ett unikt studieliv i Åbo. Naturligtvis skall dagens studenter upprätthålla denna kulturyttring – sånt tar tid och skall få ta tid.

De stora studentföreningarna har budgeter som smärre företag och en välplanerad motiverad verksamhet (visst har många mindre föreningar en välplanerad verksamhet, men mycket blygsamma budgeter). Att sitta med i styrelser för dessa föreningar kräver ett stort ansvar. Dels är man traditionsbärare och dels skall finanserna skötas. Man skolas i samarbete och retorik och man får människokännedom för hela livet. Ja, föreningsverksamheten ger många färdigheter för livet som inte kan ersättas med studier. Detta måste få ta tid!

Om universiteten verkligen vill raska på studietakten, så gäller det att förbjuda studentföreningsverksamheten. Det blir slut på adventskonserter, spex, teater, motionsverksamhet, diskussionskvällar, exkursioner, sitzar och besök av vänföreningar. Visst skulle det då finnas möjlighet att snabba på studierna.  Men NEJ NEJ NEJ! ALDRIG! Förhållandet mellan studier och studieliv bör korrigeras i en annan riktning. Eftersom Åbo Akademis studieliv är en exklusiv kulturbärare för finlandssvensk särart skall upprätthållandet av studielivet belönas. Studenterna skall ha ordentligt med studiepoäng för föreningsverksamhet (styrelseposter) och Akademin bör bli belönad av ministeriet för alla studenter som presterar 45 sp!