Att uppmärksamma forskning och historisera aktualiteter

Under vårterminen pågår kursen Aktuell forskning vid ämnet historia. Syftet med kursen som ordnas på fördjupad nivå i nordisk historia är att studenterna ska få kännedom om pågående och nypublicerad forskning, samt känna till de yttre ramarna för forskning. Som alla forskare vet räcker det inte med bra idé om ingen är intresserad av att finansiera eller publicera den.

Som en del av kursen skriver studenterna blogginlägg, som under de följande veckorna kommer att publiceras på den här bloggen. Blogginläggen uppmärksammar ny forskning och ger en historisk syn på aktuella fenomen. På detta sätt har studenterna övat på en av historikerns viktigaste uppgifter: att delta i samhällsdebatten och hävda sin historiska kompetens. Historiker är eftersökta som experter och opinionsbildare och därför är det viktigt att studenterna blir bekväma i denna roll. Som ett alternativ till bloggandet har några studenter valt att spela in podcasts där de parvis samtalar om ett tema. Som ett nytt element i vår undervisning uppstod det tekniska utmaningar och oväntade situationer vid inspelningen, men slutresultatet blev gott, och studenterna såg uppgiften som både rolig och utmanande.