Macro HRM?

Här är en sista intressant text, vilken på sätt och vis i mitt tycke kan ses som en fråga om ”Macro HRM” – Ta hand som dina skattebetalare, så tar de hand om dig.

http://www.nytimes.com/2013/05/13/opinion/how-austerity-kills.html?_r=0

– Annika

Publicerat i Okategoriserade | Kommentarer inaktiverade för Macro HRM?

Egenskaper hos entreprenörer

Vad gör vissa entreprenörer mer framgångsrika än andra? Det är den centrala frågan i forskningsartikeln av Markman och Baron (2003). Artikeln erbjuder ett teoretiskt ramverk för vilka faktorer som möjliggör ett lyckat entreprenörskap. Forskning kring anpassning mellan den anställda och organisationen (eng. person–organization fit) har visat att vissa förmågor och kunskaper ökar chansen till framgång. Framgångsrika entreprenörer uppvisar ofta drag av god upplevd självförmåga (eng. self-efficacy), förmågan att känna igen möjligheter, ihärdighet, medmänsklighet, goda sociala färdigheter, samt tillgång till sociala kontakter (Markman & Baron, 2003).

I artikeln föreslås att ramverket av dessa egenskaper kan användas för att utveckla entreprenörskap, t.ex. genom träning av dessa färdigheter. Ramverket kan också användas för att rekrytera ansökande till poster som entreprenörer, genom att undersöka hur deras personligheter och förmågor matchar modellen (Markman & Baron, 2003). På så sätt antas entreprenörerna ha större chans att prestera framgångsrikt.

Källa: Gideon D. Markman, Robert A. Baron (2003) Person–entrepreneurship fit: why some people are more successful as entrepreneurs than others. Human Resource Management Review, 13, 2, Summer 2003, 281-301

Publicerat i Okategoriserade | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Egenskaper hos entreprenörer

Jobba utomlands

Vi har inte talat om temat organisationskultur på kursen, men jag tycker det är ett väldigt intressant ämne. Varje gång man börjar jobba på ett nytt ställe är det intressant att analysera kulturen på just det stället. Det intressantaste för mig har ändå varit då jag jobbade på ett litet företag i Australien. Jag var ju van med ordning, reda och punktlighet i Finland men detta jobb var totala motsatsen till mina arbetsplatser i Finland. Det första som förvånade mig var att punktlighet inte var någon viktig sak. De flesta kom till jobbet kl.9 som man borde, men det fanns till exempel en man som sa att han inte orkade stiga upp så tidigt och kom därför alltid till jobbet åtminstone en timme senare än alla andra.

En annan sak som förvånade mig var hur de klädde sig. Jag täntke mig att det inte finns någon som klär sig lika avslappnat till jobbet än finländarna, men tydligen hade jag fel. Alla kom till jobbet med shorts och urtvättade t-shirtar. T-shirtarna var oftast reklamtröjor för till exempel öl. Även VD:n kom till jobbet så, han brukade också gå barfota på kontoret! Den tredje saken som förvånade mig var hur lunchpauserna användes. VD:n hade köpt ett gymkort till sin högsta chef så denna man gick oftast till gymmet på lunchpauserna. De andra stod och rökte och talade på balkongen under lunchpausen. Så ingen verkade faktiskt äta på lunchpauserna. Istället åt de oftast någon smörgås vid datorn då de jobbade. Jag fick glömma allt jag var van med i Finland och lära mig att anpassa mig till deras annorlunda företagskultur. Det var alltså en väldigt lärorik upplevelse för mig.

Publicerat i Okategoriserade | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Jobba utomlands

Belöning och sånt

Jag har funderat över detta med belöning under alla mina anställningar. Jag tycker det är viktigt med beröm och uppskattning, men som belöning för ett väl gjort arbetet vill jag gärna se något mer konkret som belöning, något som jag har nytta av. Detta kan vara pengar eller något annat som jag kan använda. Det här är något som ändrats med åren då även livsituationen ändras och likaså prioriteringarna. Som yngre tänkte jag inte så mycket
på dylikt, men nu då man är vuxen med familj så väger även detta mera i vågskålen. Hellst vill jag nog fortfarande personligen se att den belöning som jag får består av pengar, jag vill inte ha en telefon (vill välja själv och är nöjd med den nya jag har), eller bilförmån eller något annat som jag uppfattar som onödigt för mig. Pengar kan jag använda som jag vill och kan dela med mig av mitt ”lyckande” till mina nära och kära genom att kanske unna oss något extra (något som ex telefon- eller bilförmån inte gör). Detta är kanske lite slot och enkelspårigt men passer bäst just mig, något som fått mig i allt högre grad inse att även belöning bör vara flexibelt. Hur upplever ni detta? Tankar?

Publicerat i Belöning | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Belöning och sånt

Motivation

Motivation inom en organisation är extremt viktigt. Om människor inte har motivation att utföra sitt arbete, presterar de troligtvis sämre och organisationen uppnår inte sina mål. Jag kan ta mig själv som exempel, jag vet att när jag varit på arbetsplatser som jag inte gillat( av en orsak eller annan) sjunker motivationen och därmed prestationen. Speciellt om det ”bara” handlar om ett sommarjobb, kanske man inte alltid gör sitt bästa eftersom man vet att man inte kommer att stanna länge inom det företaget. Never say never, men vissa jobb är man hellre utan i framtiden.

Motivation är alltså väldigt viktigt, men hur håller mand en uppe på en person som man märker att är väldigt omotiverad? Det är en av frågorna som man måste tänka på om man skall jobba med HRM i framtiden. Jag tror att sjukledigheter samt olika depressioner och arbetsplatsmobbning bara kommer att öka. Det är ett problem för framtida HRM människor att tänka på. En väldigt bra bransch att ta exempel ifrån är försvarsmakten som det är väldigt osäkert att jobba inom, då det hela tiden diskuteras att t.ex. inte ha kvar värnplikten(http://hbl.fi/nyheter/2013-04-10/437481/forsvarsreformen-tar-pa-personalens-motivation).

Källa :http://hbl.fi/nyheter/2013-04-10/437481/forsvarsreformen-tar-pa-personalens-motivation

Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar

Hälsa och trivsel

En väldigt viktig sag i arbetslivet är hälsa och trivsel. Hur bra man trivs på jobbet avspeglar även hur bra man presterar. Om man inte trivs, till exempel blir mobbad på arbetsplatsen, kan det innebära att jobbmotivationen sjunker och därmed även resultatet i ens jobb. Om man sedan inte har hälsan i behåll så kan man inte göra sitt jobb. Är man till exempel en polis och bryter benet går det inte att sköta de vanliga arbetsuppgifterna. Man kan dock omplaceras till andra uppgifter. På alla arbetsplatser går det dock inte, är man egenföretagare måste man anställa någon att göra ens jobb.

Det är väldigt dyrt för en arbetsgivare då någon är på sjukledighet. Dels måste man betala lön åt den sjuke som inte utför sitt jobb, och dels måste man i vissa fall hitta en vikarie t.ex. lärare. Enligt en notis på www.hbl.fi kostar en sjukledig dag i genomsnitt 300 för arbetstagaren. Detta är väldigt dyrt och man skulle vilja få ner på antalet människor som är på sjukledighet. Enligt artikeln har man i Sverige fått ner på sjukledigheten genom att inte betala ut lön för den första dagen då man är sjuk. Man befarar dock att detta skulle leda till att människor kommer sjuka till jobbet, något som redan nu är ett problem i Finland.

Det finns många aspekter som man kan tänka på om man jobbar med HRM, t.ex. mobbning på arbetsplatsen. Det är något som borde ha nolltolerans och stoppas genast då man märker och hör något. Även om någon kontinuerligt är på sjukledighet kan man kolla upp om den personen faktiskt är sjuk eller har andra orsaker till att vara borta hela tiden. Det kan dock vara svårt för en människa att medge att den blir mobbad, därför är dessa svåra frågor.

Publicerat i Hälsa och trivsel | Kommentarer inaktiverade för Hälsa och trivsel

Jämställdhet på arbetsplatsen

På föreläsningen förra veckan (8.5) diskuterade vi bland annat fördelar vissa människor kan ha på arbetsplatser. Ett vanligt exempel, som även kom upp på föreläsningen, är hur män kan tilldelas högre lön än kvinnor för samma arbete. Kommentarer kom upp i samband med diskussionen om jämställdhet och det förvånade mig hur vissa faktiskt verkar vara väldigt påverkade av traditionella fördomar om könen.  Till exempel en sån sak att män skulle klara av ett kassaarbete bättre än kvinnor på grund av deras fysik och att män är starkare än kvinnor.

Jag tycker att det är dessa attityder som borde förändras. Attityder som dessa späder på ojämlikhet på arbetsplatser och bidrar inte till förändring. Ett tankesätt som bygger på att begränsa människors kompetens till deras kön tycker jag att känns väldigt gammalmodigt och onödigt. Det hör inte hemma i dagens HRM-arbete. Det bidrar till att skapa förutfattade meningar om en person och bedömningar baserar sig på fördomar istället för kompetens.

Jag läste denna intressanta artikel som jag tycker att tangerar en del av de saker som kom upp på föreläsningen. Artikeln lyfter fram hur det traditionella sättet att se på män och kvinnor i arbetslivet kan hota jämställdheten inom organisationer. Traditionellt sett anses män bidra med effektivitet och kraftfullhet till arbetsplatsen. Kvinnor anses ofta ha en psykosocial funktion inom organisationer. Detta leder till en fokusering på mäns och kvinnors olika kompetenser istället för en fokusering på arbetsplatsens villkor, vilket hotar jämställdheten.

Frågor som berör jämställdhet är väldigt viktigt inom HRM och HRD. En arbetsplats där folk trivs och där de anställda känner att de har lika möjligheter till avancemang är bäst för alla. Vid planering och fördelning av arbetsuppgifter och gruppindelningar av anställda påverkar hur människor arbetar. Om någon eller några ställs utanför gruppen kan de inte heller göra något åt situationen.

Annika Vänje, forskare vid avdelningen för ergonomi på Kungliga Tekniska Högskolan, säger i artikeln att jämställda arbetsplatser har visat sig vara mer kreativa, utvecklande och gör medarbetarna mer produktiva samt hälsosamma.

Källa:

Johanna Forsmark: ”Manliga ideal hotar jämställdheten på jobbet”. Publicerad online på www.kollega.se 19.4.2013. Läst 14.5.2013.

URL: http://www.kollega.se/?c=17436

Publicerat i Arbetsmarknad | Etiketter | 1 kommentar

Tankar om trivsel på arbetsplatsen

Själv anser jag att det finns många faktorer som påverkar arbetsplatstrivseln. En av de viktigaste sakerna tror jag att är att systemet/systemen funkar bra, det vill säga att lönen stämmer och betalas ut i tid, arbetsturerna är rättvisa, de lediga dagarna får hållas då när de ska hållas osv… Har själv varit med om en arbetsplats där jag själv har varit tvungen att hålla extra noga koll på att den lön jag får är rätt och har fått gnälla otaligt många gånger efter min lönelapp (utan att ändå få den). Det är verkligen jobbigt då så pass enkla saker inte fungerar och samtidigt gör det att man får en negativ inställning mot chefen, vilket i sin tur leder till mindre trivsel på arbetsplatsen. En till faktor som enligt mig spelar en stor roll på trivseln är arbetkamraterna och gruppdynamiken. Man spenderar ungefär 1/3 av hela dygnet med sina arbetskamrater så det är oerhört viktigt att man kommer överens med sina jobbkamrater och att alla blir bemötta rättvist samt visar respekt mot varandra.

Jag tror intr att det behövs några mirakel för att skapa en trivsam arbetsplats. Små saker som att få kaffe och bulle serverat lite nu och då, kanske någon belöning någon gång då man har gjort bra i från sig, beröm, rättvisa, trevligt bemötande och liknande skapar redan en bra grund. Enkelt handlar det alltså om att skapa en trevlig och positiv miljö där man kan tänka sig spendera ungefär 8 timmar av dygnet.

//Sarina

Publicerat i Hälsa och trivsel | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Tankar om trivsel på arbetsplatsen

Hellre ett telefonsamtal för mycket än inga alls.

Det finns inget mer enerverande än personer som inte svarar på mail. Eller i telefonen. Trots flera försök. Och det blir ju inte bättre av att man inte börjat jobba än, utan prövar nå sin nya arbetsplats för att få redan på NÄR de egentligen vill att man skall börja jobba och när man egentligen ska få skriva på ett arbetskontrakt (för att försäkra sig om att man säkert har det där jobbet till sommaren…). Detta är situationen hemma hos oss för tillfället. Stressen bara ökar och sommarsäsongen börjar om 2 veckor – så vill de ha mig på övning redan nästa vecka, eller ska jag bara hoppa in första dagen och leka att jag redan vet allting?

Som Lindmark och Önnevik (2006, 172) tar upp, är det ju ytterst viktig att ett företag ”[…] ger signaler att den anställde är viktig”. Well, detta är ju inte exakt den bild detta ”Företag X” ger… Man får ju bilden av att de inte skulle kunna bry sig mindre, att de helt enkelt inte vill ha en på jobb hos sig i sommar. Skulle man inte vara så desperat och i akut behov av de där extra slantarna under sommaren så skulle man ju bra bara kunna skita i hela arbetsplatsen och sprida ordet om hur de behandlar sina anställda, eller i alla fall de kommande anställda. Men detta fungerar inte nu, då arbetet (ingen skillnad vad det är och nästan ingen skillnad var det är) lockar just för att man får lön för det.

Så nu är det bara att vänta och se. Kanske ringer de den 4.6 och säger att ”du borde varit här i går” och meddelar att de redan anställt någon annan. Kanske borde man bli tankeläsare. Skulle ju vara lättare ifall man även i framtiden stöter på människor som inte klarar av att svara i telefon eller på annat sätt hålla kontakt med de som skall jobba för en inom några veckor…

Hellre ett telefonsamtal för mycket än inga alls.

Publicerat i Okategoriserade | Etiketter | 2 kommentarer

Pauser under arbetstid

Rökning bli alltmer opopulärt och alltfler företag meddelar sig vara rökfria, vilket i princip gör en klyfta mellan rökande och icke rökande arbetstagare, antingen måste man sluta röka för att kunna arbeta för företaget eller söka arbete annanstans ifrån. Personligen tycker jag att det är bra att företag vill främja arbetstagarnas hälsa och öka trivseln för alla på arbetsplatsen, det är ju i princip inte rättvist att vissa har rätt att ha tobakspaus varannan timme medan icke-rökare arbetar under den tiden. Rökande under sin lunch- eller kaffepaus anser jag sedan igen vara okej.  Trots att rökning på arbetsplatsen är mycket på tapeten så är det ju inte den enda typen av pauser som finns, den stora tillväxten av sociala medier och deras användning skulle jag misstänka att är en mycket större tids bov än rökpauserna. Här kan man ju fråga sig att är det då rättvist att förbjuda rökande, trots att det är en större hälsorisk än facebookande? Det verkar lite fel att vissa saker är acceptabla medan andra inte är. Men om man förbjuder allt, kommer ingen att villa arbeta i ett sådant företag mera, det finns ingen lätt lösning på ett såhär komplext ”problem” men jag tror att det måste skötas av varje företag själv, att man kommer överens om gemensamma spelregler.

Publicerat i Arbetsprocessen | Etiketter | Kommentarer inaktiverade för Pauser under arbetstid