Tillgänglighetsnätverket för högskolorna i Åboregionen grundades

Tisdagen den 8.2 grundades tillgänglighetsnätverket för högskolorna i Åboregionen. Medverkande högskolor är Åbo universitet, Åbo Akademi, Åbo yrkeshögskola och Yrkeshögskolan Novia.

Johanna Hedenborg från Lärcentret valdes till nätverkets ordförande.
Lyssna på intervju med Johanna i Radio Vega Åboland 9.2.2011.

Initiativet till nätverket togs för ca  två år sedan av Åbo universitets handikappsombudsman Paula Pietilä, som också varit mycket aktiv inom det nationella tillgänglighetsprojektet ESOK. Gruppen har träffats med jämna mellanrum sedan dess och sommaren 2010 undertecknade högskolornas rektorer ett officiellt avtal för nätverket. Under hösten utsåg varje högskola sina representanter; 1-2 personalrepresentanter och 1-2 studeranderepresentanter.

Nätverket fungerar som ett regionalt forum för utbyte av idéer och best practices inom tillgänglighetsfrågor. En av målsättningarna är att på olika sätt sprida information och kunskap för att göra studierna och studiemiljön tillgängliga såväl fysiskt, psykiskt och socialt, t.ex. genom att ordna och medverka i seminarier, utbildningar och jippon av olika slag samt genom att arbeta för rutiner som bidrar till tillgängligheten.

En skål för det nya tillgänglighetsnätverket!

Om Tove Forslund

Koordinator för lärandestödet vid Åbo Akademi
Det här inlägget postades i Grupper och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.