Sommartenter som e-tent?

System för elektronisk tentamen (e-tent) innebär ett system där studeranden kan tentera via dator i ett videoövervakat utrymme.

E-tent passar bra för t.ex. sommartent. Det möjliggör alltså att studenterna kan tenta så många olika tenter de önskar när som helst må-fre kl. 8-22 under hela sommaren. E-tent passar också bra för mognadsproven.
(E-tent finns än så länge endast i Åbo.)

Vid e-tent kan dock läraren fortfarande om han/hon önskar, begränsa det så att studenten får tenta samma tent endast en gång under sommaren. (Noteras bör alltså att studenterna inte får ta med sig material till e-tenten och de kan inte heller skriva e-tent för hand eller på skrivplatta).

ÅA och TY har i Åbo ett gemensamt e-tentutrymme i PharmaCity. (I Vasa kommer det att finnas ett utrymme i Academill, men detta är inte ännu i bruk).

HUR GÖR LÄRAREN FÖR ATT ERBJUDA MÖJLIGHET TILL E-TENT?

• Beställ en e-tent från Lärcentret minst en vecka innan studenten ska tentera (görs på särskild blankett).
  • Kontrollera att studenten vet hur han/hon gör för att tentera via e-tent (se webbinfon för studenterna)
  • Korrigera tenten via e-tentsystemet (finns instruktioner).

Vi på LC skapar tenterna för lärarna i det fall det rör sig om enstaka tenter eller mognadsprov nu och då. Om ett ämne går in för e-tenter mer systematiskt, så rekommenderar vi att någon på ämnet har hand om e-tent – vi ger naturligtvis handledning i hur man gör!

FÖR HURUDANA TENTER LÄMPAR SIG E-TENT?
Allmänt taget för tenter där det inte är viktigt att alla får samma
frågor och skriver tenten samtidigt:

• Individualiserade tenter som tenteras enligt överenskommelse med läraren: mognadsprov, läskurser, fördjupade kurser.
  • Tenter för vilka det går att bygga upp en frågebank (ex. boktenter, självrättande frågor).
  • Omtentamen av kurstenter: individuella omtentamina, sommartentamina, som alternativ för att avlägga viss tentamen.

MER INFO?
Vi kommer gärna till er institution/grupp av ämnen och berättar mer om e-tent. Ta kontakt med Lärcentret, larcentret@abo.fi.
Närmare info om e-tent finns på webben: http://www.abo.fi/personal/etent
Info för studenterna: http://www.abo.fi/student/etent

Tove Forslund
Lärcentret
tfn 02-2154685

Om Tove Forslund

Koordinator för lärandestödet vid Åbo Akademi
Det här inlägget postades i teknik, utveckling av undervisningen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.