Kurser i allmänkompetenser

Inom Forskning och utbildning erbjuds kurser i allmänkompetenser för studerande. En del av kurserna har existerat redan tidigare, men nu har de arrangerande enheterna – Lärcentret, Arbetsforum och Internationella enheten – valt att mer systematiskt paketera ihop dem för att bättre kunna informera såväl studerande som personal om kursutbudet.

Lärcentret står som arrangör för kurserna i akademiska studiefärdigheter (ASF 1-8 sp). Kurserna är fristående delkurser som ger möjlighet för studeranden att utveckla den egna kompetensen inom akademiska studier, studieteknik, informationskompetens, IT-färdigheter samt allmänna kandidatfärdigheter. Alla kurser kan avläggas som nätkurser, förutom IT-färdigheter som innehåller närstudier.

Studerande som åker på utbyte har möjlighet att i arrangemang med Internationella enheten avlägga 4-8 sp i form av kursen Interkulturell kännedom. En nyhet fr.o.m. hösten 2011 är Arbetsforums kurs Arbetslivskompetens 2 sp.

Mer information om kurserna finns på ÅA-webben:
www.abo.fi/student/akadstudkurs

Det här inlägget postades i Allmän information, kompetensutveckling, studentverksamhet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.