Insatser för bra undervisning vid ÅA!

I ledaren i dagens Åbo underrättelser frågar Torbjörn Kevin vad ÅA gör för att garantera att det finns tillräckligt bra föreläsare – i samband med inskriptionen idag belönade ÅA tre engagerade lärare. I pristagarnas tacktal kommenterade Anders Ahlbäck, som fick forskarpriset, glädjen över att få pris och också vikten av positiv feedback i det dagliga arbetet och studierna. Vi kan alla bidra till att motivera varandra genom att plocka fram det som görs bra – det sporrar till bättre undervisning.

Studentkåren ber in förslag på årets lärare – i år belönades Thomas Denk från statskunskap. I de årliga studieklimatundersökningarna får studenterna föreslå årets handledare på kandidat- resp. magisternivå. Ulla-Mari Parkkisenniemi-Kinnunen från farmaci utsågs till årets handledar på kandnivå och Susanna Simberg från logopedi till årets handledare på magisternivå. Anders Ahlbäck fick pris för sin forskning men är också en mycket bra lärare!
För motiveringarna, se HÄR.

Lärcentret gratulerar årets pristagare och hoppas att de får inspiration och motivation och njuter av utmärkelserna, de förtjänar dem!

Raine Katajamäki, Studentkårens styrelseordförande, påpekade i sitt tal att också studenterna har ett ansvar för att de får så bra undervisning som möjligt – genom att själva vara aktiva kan de utmana och uppmuntra lärarna till så bra undervisning som möjligt. Läs hela talet HÄR.

Men det är inte bara i festtalen som utveckling av undervisning uppmärksammas vid ÅA, utan vi jobbar nog också med det daglig dags, t.ex. inom ramen för de två toppenheterna inom utbildning (Handelshögskolan vid ÅA och Institutionen för psykologi och logopedi), vilka har finansiering ur Stiftelsen för ÅA för just detta.

Vid Lärcentret jobbar bl.a. Monica Nerdrum inom ett annat projekt för strategisk utveckling av grund- och forskarutbildningen särskilt med att förbättra processerna för planering och uppföljning av studier och undervisning.

Om Tove Forslund

Koordinator för lärandestödet vid Åbo Akademi
Det här inlägget postades i utveckling av undervisningen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.