Handledarutbildning vid Umeå universitet

Idag har jag haft förmånen att få följa med vid kursstarten för en  handledarutbildningskurs vid Umeå universitet. Universitetspedagogiskt centrum (UPC) är den enhet som arrangerar kursen, och deltagarna kommer från alla fakulteter. Det är uttryckligen fråga om forskarhandledning och deltagarna bör ha disputerat. Vid Umeå universitet bör en person som söker docentur eller som fungerar som handledare ha avklarad forskarhandledarkurs.

Umeå universitet är en föregångare inom detta område och har ordnat handledarutbildning sedan år 1997. Universitetspedagogiskt centrums föreståndare Katarina Winka och övrig personal tog emot mig och presenterade kurser och upplägg.  Under en dag fick jag dels delta i kurs och dels ta del av presentationer t.ex. av kursen genus och mångfald. Jag fick många idéer och har nu en bättre beredskap att utveckla den handledarutbildning som pågår inom akademin och där slutseminarium för den tredje gruppen hålls inkommande måndag.

Jag riktar också denna väg ett stort tack till UPC!

Monica Nerdrum

Det här inlägget postades i kompetensutveckling, utveckling av undervisningen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.