Nationellt Bologna-seminarium i Helsingfors

Idag hölls ett välbesökt (158 anmälda deltagare från hela Finland) Bologna-seminarium, som handlade om att skapa flexibla undervisningsplaner (Joustavan opetussuunnitelman rakentaminen). Undervisningsrådet Birgitta Vuorinen från UKM gav en bakgrund för seminariet genom att berätta om aktuella högskolereformer som påverkar undervisningsplaneringen. Många processer pågår både på europeisk och nationell nivå. Examensstrukturen med tre nivåer är införd i Finland och nu behöver vi fundera närmare på innehållet. Hon nämnde bl.a. anställningsbarhet och flexibla studiestigar.

Flexibilitet i planeringen var ju huvudtemat och begreppet ”siirto-opiskelija” återkom många gånger under dagen under flera inlägg. Med begreppet avses studerande som har en önskan om att byta till någon annan utbildning antingen inom egen högskola eller till annan högskola. Lärandemål med förväntade studieresultat är centrala för att bedöma kunnande och färdigheter hos studerande som önskar byta utbildning.

Eftermiddagen ägnades åt arbete i workshops. Jag återkommer till detta tema imorgon.

På tåget mellan Helsingfors och Åbo

Monica Nerdrum, lärcentret

Det här inlägget postades i kvalitet, utveckling av undervisningen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.