Möte om och för universitetens forskarskolor 13.6.2013

Aktörer inom universitetens forskarskolor brukar träffas några gånger i året för att diskutera gemensamma ärenden. Idag samlades cirka 20 koordinatorer, ledare och direktörer i Helsingfors med Finlands universitet rf (Unifi) som värd.

På agendan stod flera aktuella ärenden. Generalsekreterare Sanna Kaisa Spoof från forskningsetiska delegationen (TENK) inledde med att berätta om de nya riktlinjer om god vetenskaplig praxis som trätt i kraft 1.3.2013 och som alla universitet förbundit sig att följa. Särskilt aktuellt för TENK är utbildning i forskningsetiska frågor och TENK vill gärna samarbeta med universiteten. Då TENK talar om utbildning är målgrupper grund- och forskarstuderande och också personalen. Alla som arbetar inom forskning ska vara medvetna om vilka regler och rutiner som är gällande.

Under mötet redovisade alla närvarande för sitt universitets beslut om forskarutbildningen och dess organisation. Terminologin är brokig nationellt sett, vilket innebär att man inte alltid vet hur ett fenomen definieras vid olika universitet. Forskarskola, doktorandprogram, nätverk, enhet, fakultet och institution kan vid de olika universiteten ha olika uppgifter och beslutsfattande myndighet varierar. De tekniska universitetens/enheternas förslag till nätverk diskuterades livligt.

Deltagarna försökte också komma fram till gemensamma förslag för rutiner som att besluta om doktorandprogram och nätverk eller att lediganslå kommande doktorandplatser.  Förslag för en riktgivande tidtabell skisserades upp för denna hösts del.

Finansiering av doktorandstudier är en fråga som Delegationen för stiftelser och fonder rf aktualiserat i samband med Fondforum vid Helsingfors universitet i maj 2013 (Säätiöfoorumi). Delegationen strävar efter att förbättra stipendiaternas ställning, stöda alla universitet med syfte på en systematisk forskningsstrategi, öka fondfinansieringens effekter samt skapa tydliga verksamhetsformer. Man önskar att fondfinansieringen i framtiden ska synliggöras inom universitetens finansieringsmodell, jämförbart t.ex. med finansiering t.ex. från Finland Akademi eller EU.

En givande dag och på tåget hem kan man smälta informationen genom att skriva ner den och förmedla den till andra.

Monica Nerdrum, koordinator för forskarskolan vid Åbo Akademi

Det här inlägget postades i Forskarskolan och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.