Lärcentrets nyhetsbrev april 2013

Lärcentrets nyhetsbrev för april 2013 har utkommit, hittas här.
Du kan prenumerera på det om du vill ha det i elektronisk form: mejla larcentret@abo.fi

Publicerat i Allmän information | Etiketter | Lämna en kommentar

Resultat från studieklimatundersökningen 2012

Ole Karlsson presenterade resultaten från studieklimatundersökningen 2012 på webbinarium 4.3.2013, se video (29 min).

I Lärarbloggen inleddes en ny serie om nätstödd undervisning – i det första inlägget presenterar jag resultaten från studieklimatundersökningen gällande just detta tema.

Publicerat i kvalitet | Etiketter , | Lämna en kommentar

Inspirerande besök av kolleger från Linköpings universitet

Studievägledare Anna Bergman, fakultetskoordinator Eva Tjernström och studerande David Holm, alla från lärarutbildningen vid Linköpings universitet, besökte Akademin 5.30212.
De var särskilt intresserade av hurudan vår introduktion för nya studerande är uppbyggd, men ville också höra om lärarutbildningen.

Johanna Hedenborg och Tove Forslund tog emot dem på Lärcentret, och på eftermiddagen deltog Anna Smedlund via videokonferens från Pedagogiska fakulteten i Vasa.

Under dagen fick besökarna sig några stadiga doser information 🙂 om Lärcentrets verksamhet överlag, genomströmningsprojekt, Akademins introduktion för nya studerande: studieorienteringsvecka, studieorienteringskurser och övriga stödfunktioner för nya studerande, samt lärarutbildningen.

På bilden f.r.v. Eva, Johanna, Anna och David

De presenterade också nuläget och planerna för Linköpings introduktion för nya studerande, vilket var väldigt inspirerande – en introduktionsdag för dem som ansökt till lärarutbildningen antingen i första eller andra preferens lät t.ex. väldigt fräscht! Det kunde bidra mycket bra till rekryteringen!

Publicerat i Okategoriserade | Etiketter , | Lämna en kommentar

Doktoranduppföljningen 2012

Forskarskolans första doktoranduppföljning gjordes i december 2012. Sammanlagt svarade 440 forskarstuderande, vilket utgör 55,4 %! Frågorna gällde bl.a. arbetstid som ägnas åt forskarstudierna, antal månader med finansiering och finansieringsform. Därtill ställdes frågor om hur studierna framskrider och om planerat år för att lämna in avhandlingen. Enkäten var kort och de första svaren kom redan inom några minuter!

Det viktigaste med att samla in åsikter är att också använda sig av svaren. Jag vill därför lyfta fram åtgärder som kunde. När det gäller finansiering kunde forskarskolan och forskningsservice tillsammans utöka informationen till doktoranderna. Detta har också gjorts genom att sidan med forskningsfinansiering på webben uppdateras fortlöpande, och genom att utöka antalet e-postmeddelanden med information till doktoranderna. Dessutom har diskussioner redan förts om att ordna utbildning i hur man gör en bra ansökan, vilket är centralt för dagens unga forskare att kunna.

Önskemål om kurser i att skriva artiklar, vetenskapligt skrivande och presentationsteknik på svenska och engelska framfördes av doktorander från flera institutioner. Andra kursönskemål gällde forskningsmetodik, statistik, vetenskapsteori och universitetspedagogik. En del av dessa kurser i allmänfärdigheter torde kunna realiseras i samarbete mellan forskarskolan och personalutbildningen.

Handledningen verkade det stora flertalet var nöjd med. Kanske vi vid akademin kunde ge också forskarstuderande möjlighet att nominera ”årets forskarhandledare”? Så sker redan nu inom grundutbildningen.

Avslutningsvis kan nämnas att de styrkor som i rapporten uppräknades på basis av en SWOT-analys av doktoranduppföljningen var att
• 55 % besvarade enkäten
• doktoranderna får ge uttryck för sina åsikter och utvärdera sin utbildning
• akademin och dess institutioner får information och material för att utveckla och göra prognoser

Resultatrapporten kan läsas på http://www.abo.fi/forskning/dokumentation . På samma webbsida finns också en videopresentation från det webbinarium om uppföljningen som hölls 18.2.2013.

Monica Nerdrum, koordinator för forskarskolan

Publicerat i Forskarskolan | Etiketter , | Lämna en kommentar

Tidskrifterna ”Yilopistopedagogiikka” och ”Högre utbildning” har utkommit

De svenska och finska tidskrifterna riktade till undervisande personal vid universiteten och andra intresserade av utveckling av undervisningen har utkommit med nya nummer i elektronisk form.

Yliopistopedagogiikka-tidskriften: www.yliopistopedagogiikka.fi.

Man kan beställa e-post som påminner då tidskriften utkommit (den utkommer två gånger per år), här.

Nr 2/2012 innehåller artiklar om bl.a.

  • rundabordsdiskussioner i seminarier;
  • systematik för utvärdering och utveckling av utbildningen;
  • antagningsprov;
  • hur universitetspedagogisk utbildning påverkar hur man beskriver sin undervisning;
  • simulationsövningar;
  • hur arbetet med individuella studieplaner utvecklas på basis av studentfeedback;
  • ”learning patterns” – lärprofiler eller dimensioner i lärande.

Tidskriften Högre utbildning: hogreutbildning.se/

Ur Vol 3, Nr 1 (2013):

  • Manliga och kvinnliga teknologers självbilder och deras stereotypbilder av teknologer
  • Mot en professionalisering av det pedagogiska ledarskapet vid Umeå universitet
  • Kursguidernas roll i högre utbildning
  • M2-metoden: Minne och motivation i harmoni för ökad genomströmning
  • Film som pedagogiskt verktyg – en brygga mellan teori och klinik
  • Mångfaldsmedveten pedagogik
Publicerat i stödmaterial, utveckling av undervisningen | Etiketter | Lämna en kommentar

Har du nångång spänt dig inför ett uppträdande?

Jag var förra våren på en utbildning som lärde mig att blir ledare för en grupp som kunde kallas ”Att spänna sig och vara nervös för att uppträda”. Ett av budskapen i utbildningen var att acceptera att man spänner sig för olika situationer och olika former av uppträdanden – det är en del av livet. Utbildningen utgick ifrån en mera tillåtande och accepterande attityd gentemot ”spännare” i vår kultur. I år kommer jag att starta en grupp där studenter som spänner sig får möjlighet att i en trygg miljö utveckla sin självkännedom i syfte att minska på denna rädsla. Fortsätt läsa

Publicerat i studentverksamhet, utveckling av undervisningen | Etiketter , | Lämna en kommentar

Rekommenderas: Dokumentär om dyslexi

Dyslexi tar sig uttryck som läs- och skrivsvårigheter och försämrad läsförståelse, men påverkar inte själva kognitionen, tänkandet. Hur ser och upplever dyslektiker själva sin situation? Passa på och titta på HBO:s utmärkta dokumentär Journey into Dyslexia! Programmet sändes på YLE Teema torsdagen den 6.9, kan ses på YLE Areena t.o.m. 19.9. Länk till programmet: http://areena.yle.fi/tv/1653322/#/play

Publicerat i Okategoriserade | Etiketter | Lämna en kommentar

Insatser för bra undervisning vid ÅA!

I ledaren i dagens Åbo underrättelser frågar Torbjörn Kevin vad ÅA gör för att garantera att det finns tillräckligt bra föreläsare – i samband med inskriptionen idag belönade ÅA tre engagerade lärare. I pristagarnas tacktal kommenterade Anders Ahlbäck, som fick forskarpriset, glädjen över att få pris och också vikten av positiv feedback i det dagliga arbetet och studierna. Vi kan alla bidra till att motivera varandra genom att plocka fram det som görs bra – det sporrar till bättre undervisning.

Studentkåren ber in förslag på årets lärare – i år belönades Thomas Denk från statskunskap. I de årliga studieklimatundersökningarna får studenterna föreslå årets handledare på kandidat- resp. magisternivå. Ulla-Mari Parkkisenniemi-Kinnunen från farmaci utsågs till årets handledar på kandnivå och Susanna Simberg från logopedi till årets handledare på magisternivå. Anders Ahlbäck fick pris för sin forskning men är också en mycket bra lärare!
För motiveringarna, se HÄR.

Lärcentret gratulerar årets pristagare och hoppas att de får inspiration och motivation och njuter av utmärkelserna, de förtjänar dem!

Raine Katajamäki, Studentkårens styrelseordförande, påpekade i sitt tal att också studenterna har ett ansvar för att de får så bra undervisning som möjligt – genom att själva vara aktiva kan de utmana och uppmuntra lärarna till så bra undervisning som möjligt. Läs hela talet HÄR.

Men det är inte bara i festtalen som utveckling av undervisning uppmärksammas vid ÅA, utan vi jobbar nog också med det daglig dags, t.ex. inom ramen för de två toppenheterna inom utbildning (Handelshögskolan vid ÅA och Institutionen för psykologi och logopedi), vilka har finansiering ur Stiftelsen för ÅA för just detta.

Vid Lärcentret jobbar bl.a. Monica Nerdrum inom ett annat projekt för strategisk utveckling av grund- och forskarutbildningen särskilt med att förbättra processerna för planering och uppföljning av studier och undervisning.

Publicerat i utveckling av undervisningen | Etiketter | Lämna en kommentar

Studier och undervisning: Information, planering och uppföljning – förr och nu

Vid ett nytt läsårs början finns ett behov av att berätta om rutiner och verktyg som används inom studier och undervisning. Särskilt viktigt är det för nyantagna studerande och nyanställd personal, men också tidigare antagna och anställda har nytta av att veta vad som är aktuellt just denna höst. Den här texten kan också ses som en liten presentation till den utbildning och de guider som erbjuds i samband med studieorienteringen och personalutbildningen.

Översiktsbild av hur studenterna använder MinPlan (Bild: Maria Sundström)

Fortsätt läsa

Publicerat i teknik, utveckling av undervisningen | Etiketter , | Lämna en kommentar

Guider och publikationer för (nya) studenterna

Förra veckan sjöd lärcentrets korridor (både bildligt och bokstavligt :-)) av aktivitet, bl.a. producerades en stor mängd guider och informationsmaterial för de nya studenterna som inleder studierna denna vecka.

MinGuide (www.abo.fi/minguide) har igen utkommit i en ny upplaga och fås i samband med inskrivningen.










Information om Lärcentrets resurser för studerande finns samlade på en poster och delas ut åt gulisarna tillsammans med information om studiepsykologverksamheten vid ÅA.









För MinPlan har startguiden uppdaterats – studenterna klarar sig långt med hjälp av den och de korta e-guider (videon) för MinPlan som hittas på webben (www.abo.fi/student/minplanmanualer).
I Monicas blogginlägg om MinPlan hittar vi en ny översiktsbild  av nyttan med MinPlan för studenterna.

Information om kurser i allmänkompetenser: Kurserna i Akademiska studiefärdigheter (ASF 1-8 sp), Arbetslivskompetens 2 sp och Interkulturell kännedom 4-8 sp, samt kortkurser i informationssökning presenteras på en flyer.








”I ett nötskal” – serviceguide för studerande är ett nyttigt tvåsidig blad med kontaktuppgifter till alla rådgivande instanser som studenterna har tillgång till, se www.abo.fi/student/kontaktaoss

Publicerat i stödmaterial, studentverksamhet | Etiketter , , | Lämna en kommentar