Mardröm

Ulla AchrénDet var en tidig morgonnatt ifjol – plötsligt var jag yrvaken och insåg till min stora glädje att det ännu var natt och beckmörkt. Min första tanke var, att hoppas min organisation skulle finnas kvar vid gryningen och universitetsservice kunde förverkligas. Varför denna oro mitt i natten?

Under flera veckor hade vi inom förvaltningen kartlagt tjänstebehovet ute på akademins enheter. Vilka tjänster behöver den akademiska personalen i första hand och vad är det lärarna förväntar sig av administrationen, ville vi ta reda på. Men … behov och förväntningar fanns men de överensstämde inte med alla önskemål.

Prioriteringarna ute på fältet förvånade oss administratörer; lönehantering, revision, utskrivning av betyg, arkivering eller utbetalning av räkningar fick bottennoteringar medan Travel och reseräkningar, Sture och inmatning av kurser samt tentamensresultat fanns på högsta prioritet. Nå, också uppföljning av projektbidrag, ekonomisk rapportering, juridiska tjänster, marknadsföring och rekryteringsärenden fick höga poäng.

Administrationen ska vara så effektiv och smidig att den knappt märks, brukar jag säga. Därför är nog inte lönebetalning eller hantering av betyg eller fakturor så viktiga. De syns ju inte. Samtidigt är det häpnadsväckande att notera de vaga kunskaper som den akademiska personalen har om hur administrationen fungerar och vilka funktioner vi sköter utan att personalen märker det eller måste ta det minsta bekymret om.

Vi för sällan fram omfattningen av de transaktioner som sköts på olika håll inom förvaltningen, som vi idag helst och gärna kallar universitetsservice. Vi vill markera vår roll som en enhet som främst finns till för den akademiska personalen i syfte att erbjuda tjänster av olika slag.

Inom universitetsservice hanterar vi årligen 22 000 fakturor, skriver ut drygt 1 200 arbetsavtal, betalar från akademin månatligen ca 1 600 löner, skriver närmare 1 000 betyg varje år, upphandlar bl.a. hälsovård, städtjänster, datorer och möbler samt sköter om en stor mötesrumba. För detta behövs personal.

För den akademiska personalen skulle min mardröm leda till en katastrof; ingen lön, inget stöd för att uppgöra reseplan, ingen som alltid finns på plats.

Universitetsservice har kommit till i samarbete med den administrativa och den akademiska personalen. Kan jag sova lugnt? Nej, min följande mardröm kan ha att göra med regeringsprogrammet som signalerar nedskärningar i högskolornas administration. Länge leve universitetsservice!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fyll i rätt siffra (detta är för att förhindra skräppost): * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.