Lättaste sättet att gå vilse idag är att stå kvar på samma ställe

Mark Levengood gästföreläste under rubriken ”Aldrig sluta lära, om lust, motstånd och möjligheter” på Point College under veckan för livslångt lärande. Jag hade nöjet att vara i Borgå då och kunde ta del av förläsningen.

På sitt charmerande och humana sätt föreläser Levengood så man skrattar och njuter på samma sätt som då man lyssnar på stand-up komiker. Men i den här showen talas det om den stora kärleken till vuxenutbildning, alltså då man är i den åldern att man verkligen vill lära sig och inte är tvungen. Liksom jag själv hittade Levengood glädjen i studier via Finns folkhögskola, en studieform som tydligen passade oss båda och resulterade i att vi fortsatte studera.

Vidare pratade han om att vikten av livslångt lärande, vi måste lära oss vilken kunskap vi verkligen måste ta till oss och vad vi istället kan slå upp då vi behöver informationen. Och vi blir aldrig för gamla för att lära, vi kan lära oss fram till den dag vi dör. Det är bara vår studieteknik som rostar!

Vi blir aldrig fullvuxna i en värld som utvecklas så fort som vår, så det gäller att hänga med! Stå inte kvar på samma ställe, för då är risken stor att du går vilse! Levengoodska visdomsord värda att tänka på.

Vi ses i studiernas och det livslånga lärandets tecken!