Möt Monica Cleve och Fred Wilén i ett humoristiskt samtal om hur det är att studera som vuxen

”Man får pröva på” och ”Ingenting är omöjligt”, säger Monica Cleve och Fred Wilén i ett humoristiskt samtal om hur det är studera som vuxen.

Monica Cleve utbildade sig i tiderna till sjukskötare och vägarna förde henne till Egypten där hon träffade sin man. I Egypten blev hon nyfiken på teologiska studier och började studera allmän teologi på distans vid Åbo Akademis Öppna universitet. Efter 17 år i Egypten flyttade familjen till Helsingfors och hon fortsatte med sina  studier vid sidan om sitt jobb som överskötare. Cleves dröm förverkligades och som 50-åring avlade hon en teologiemagisterexamen, blev prästvigd och arbetar nu som t.f. kaplan i Ekenäs församling.

Fred Wilén är en bekant röst från Radio Vega, där han jobbade under många år. I början av 2000-talet prövade han på att studera teologi via Öppna universitetet vid Åbo Akademi. Hans intresse för studierna väcktes och senare beslöt han sig för att ta en paus från jobbet och börja studera teologi på allvar. Wilén hade siktet inställt på att bli präst och avlade teologiemagisterexamen vid TF några år senare och blev prästvigd tillsammans med Monica Cleve för två år sen.