Öppna universitetet ur en praktikants synvinkel

Patricia_Sand_460px

Två månader har gått, eller snarare flygit iväg, som praktikant på Öppna universitetet. Praktikperioden sträcker sig över tre månader. Mitt namn är Patricia Sand och jag studerar Allmän pedagogik vid Åbo Akademi. Jag har personligen deltagit i flera kurser inom Öpu under mina fem år som studerande och tycker att de har ett brett utbud med intressanta kurser inom olika ämnen. Jag anser att Öpus verksamhet är viktig på många sätt och vis, bland annat för att den ger alla en möjlighet att pröva på akademiska studier utan att man behöver vara inskriven vid något universitet eller högskola. Öpu ger också möjligheter till ett livslångt lärande, att man oberoende av ålder kan lära sig nya saker eller fördjupa sina kunskaper i något ämne. Undervisningen är också flexibel då den hålls på kvällar och helger vilket ger fler möjligheten att delta.

Planering av nästa läsår och sommarkurser startar

Denna tid på Öpu är det fullt upp med planering av nästa läsårs kurser, bl.a. att hitta lärare, fastställa datum, boka utrymmen, marknadsföra kurserna, uppdatera webbsidorna, skriva intyg och sammanställa utvärderingar. Vi har nått maj månad och detta läsårs kurser har därmed nu avslutats. Sommarkurserna har publicerats på webben, så varsågod och gå in och ta en titt ifall någon kurs intresserar dig. Kurskatalogen för nästa läsår ska småningom utformas, och utbudet av kurser kommer åter igen att vara stort och fyllt av intressanta ämnen och kurser. Så håll ögonen öppna för den nya kurskatalogen som släpps i juni. I augusti öppnar anmälningsdatabasen för höstterminens kurser.

Praktiken ger ett mervärde

Jag har blivit väl bemött av personalen här på Öpu och gemenskapen verkar vara mycket bra. Man delar med sig av funderingar, ger varandra råd och finner tillsammans lösningar på problem, trots att alla har sina egna arbetsuppgifter. I kafferummet diskuteras aktuella händelser såväl inom Öpu som utanför. Jag har blivit väl introducerad i Öpus verksamhet, vad alla har för arbetsuppgifter och vad jag som praktikant kommer att ha för arbetsuppgifter under min period här på Öpu. Som praktikant får jag assistera i olika typer av arbetsuppgifter och får en god insyn i vad som är aktuellt denna tid på året. Jag upplever det intressant och lärorikt att få vara delaktig i arbetet och följa med hur allt framskrider under våren. Jag kan varmt rekommendera Öppna universitetet som praktikplats för er som är intresserade av pedagogik och utbildningsplanering och vill omsätta teori till praktik. Praktiken är på så sätt värdefull, den ger ett mervärde till den teori man läser som universitetsstuderande. Detta råkade dessutom vara en väldigt trevlig praktikplats med alla de härliga människor som arbetar inom CLL.

Med detta sagt önskar jag er alla en skön fortsättning på våren och en solig och skön sommar!

Patricia Sand