Verkkoja kokemassa – om att fiska idéer, få inspiration och nätverka

Eftersom det var rätt länge sedan jag senast deltog, anmälde jag mig förväntansfullt till ”Verkkoja kokemassa” seminariet som brukar bjuda på lite av varje. Både det senaste inom IT och pedagogik och gamla godingar. Förutom glädjen att få träffa kolleger från grannuniversitetet Turun yliopisto fick jag också en hel del inspiration. Allt som presenterades var inte lika intressant med det fanns en del pärlor som jag vill fördjupa mig i.

Det öppna universitetet erbjuder en ett stort utbud av nätkurser och enligt den senaste inofficiella statistiken utgör nätkurserna 22 % av hela det totala utbudet av våra öppna universitetskurser. Därför var det inte så konstigt att ett av de verktyg som fick mitt hjärta att klappa lite fortare var Moodlerooms. Moodlerooms är en vidareutveckling av inlärningsplattformen Moodle. Av just de orsaker jag själv funderat över har Blackboard, skaparen av Moodlerooms, utvecklat ett bättre gränssnitt (d.v.s. kurserna ser snyggare ut) och smidigare funktioner för lärare och studerande. Ledordet är enkelhet och därför har lärarna möjlighet att själva välja bort de funktioner de inte behöver på sin Moodlekurs. De studerande har större möjligheter till individuellt lärande via olika lösningar kring bl.a. feedback och motivationshöjande funktioner. Ska jag vara ärlig tycker jag Moodlerooms verkar ha allt det Moodle saknar…

116Därför var jag först lite blasé när en av programpunkterna var en presentation av hur de jobbar med Moodle på Helsingfors universitet. Satt mentalt med korsade armar och tänkte att här finns väl inget att hämta. Men tvärtom, jag fick en massa bra tips som jag kommer att tillämpa på en kurs i affärsjuridik där jag fungerar som pedagogisk och teknisk mentor för läraren. Moodle har en uppsjö av olika tekniska finesser och det är kanske just det som gör att du som lärare och planerare inte orkar sätta dig in dem alla.

Ett verktyg som nästan fick mig att bli kund i en konkurrerande bank var Pivo. Pivo har utvecklats för Andelsbanken och med hjälp av den kan du på ett helt nytt sätt följa med din privata ekonomi. Det är helt enkelt en intelligent plånbok som håller koll på dig och dina finanser. Kolla videon! Själv var jag helt såld.

Exemplet med Pivo, den intelligenta plånboken visar på den stora ökningen och behovet av mobila lösningar. Där känner jag att universiteten släpar efter medan den privata sektorn dundrar förbi. Enligt den statistik som Mirja-Marja Mikkilä-Erdmann från Tammerfors universitet presenterade, i samband med sin presentation kring e-böcker och inlärning, är det endast användningen av mobila apparater som stadigt ökar. Medan användningen av t.ex. TV och fasta datorer antingen sjunker eller hålls oförändrad.

En programpunkt var möjligheten att producera korta videofilmer under seminariet och ladda upp dem på Flowbox. Det vinnande bidraget eller egentligen bidragen var
”Tarja och Riitta verkkoja kokemassa”, ”Tarinoita verkosta, osa 1” och ”Tarinoita verkosta, osa 2”. Samtliga videosnuttar finns samlade några veckor framåt innan de plockas bort.

Dagen inleddes med Dan Peters presentation kring Selfies och hur vi rör oss från att se studerande som konsumenter till producenter. Dan frågade hur många av oss som ser studerande som konsumenter (consumers) och hur många som producenter (creators) eller kanske medskapare är ett bättre val. Det visade101 sig, till Dans förvåning att största delen av oss i salen valde det första alternativet.

Till min egen förskräckelse insåg jag att det är just så även jag ser på våra studerande. Att de i huvudsak konsumerar de material vi serverar dem och sedan producerar olika övningsuppgifter men att de inte är aktivt med och skapar kurserna i den utsträckning som kunde vara möjligt. Videofilmerna som skapades under seminariet fick mig att fundera på om vi kunde ta in något liknande i våra nätkurser och hur vi kunde få våra studerande att bli mer medskapande på våra utbildningar.