“Connecting to the past, delivering the future”

Joe Moretti – lärare, musiker, IKT-guru och allmänt trevlig kille – besökte Vasa 19-20.9.2014. Han föreläste om hur man kan använda iPadens mångsidiga egenskaper i undervisningen för ett hundratal lärare, studerande och andra intresserade som samlats i Dramasalen i Stadsbiblioteket.

Joe påstår att man i klassrummet klarar sig långt med tre av de över en miljon som finns på Appstore; Explain Everything, Showbie och Book Creator. Han visade smidiga arbetssätt med de tre apparna där vi i publiken fick agera elever och han var vår lärare.

Explain Everything kallar Joe för en “whiteboard killer”, alltså en app som kan ersätta skrivtavlan i ett klassrum. Man kan skriva och rita i appen och om iPaden är kopplad till en projektor syns allt man skriver och ritar där. Joe menade att det kan vara skönt för nervösa elever att inte behöva stå framför klassen och presentera sitt arbete eller lösa en uppgift.

Man kan importera presentationer, filmer och bilder i Explain Everything och spela in kommentarer till dem. Det hela kan sedan sparas som en film i kamerarullen och därifrån delas på olika sätt. Man kan alltså låta eleverna att spela in presentationer, göra filmer av sina gamla power point-presentationer eller göra instruktionsfilmer i appen.

Showbie är en app som gör det väldigt enkelt för läraren att dela ut och samla in digitalt material från eleverna. Uppgifter som eleverna lämnar in kan läraren ge skriftliga omdömen men också spela in muntliga kommentarer, vilket förstås underlättar lärarens arbete. Appen är lättanvänd och har tillräckligt med funktioner utan att bli krånglig.

Book Creator är en app som gör det verkligen enkelt att kombinera text, bild, ljud och video i en e-bok. De färdiga e-böckerna kan öppnas och läsas i iBooks.

Joe visade med all önsvärd tydlighet att god användning av iPad i skolan inte handlar om att hitta rätt appar för allt, utan om att hitta arbetssätt och uppgifter som berikar undervisningen. Det handlar inte om att göra “samma men på iPad”, utan om att förändra och omdefiniera arbetsuppgifterna så att de bli djupare, rikare och elevaktiverande.

Joe Moretti