Vi bygger finlandssvenska nätverk för skolutveckling

Världen förändras och de framtida kompetenserna utmanar oss i skolan. Ungefär så inleder Aija Rinkinen, undervisningsråd vid Utbildningsstyrelsen sitt blogginlägg Utvecklingsnätverk i spetsen för förändring http://www.oph.fi/aktuellt/blogg/101/0/utvecklingsnatverk_i_spetsen_for_forandring

Hösten 2014 bildades ett nationellt utvecklingsnätverk (kehittämiskouluverkosto) inom den grundläggande utbildningen och Vasa övningsskola är en av de deltagande skolorna. Syftet med nätverket är bland annat att med hjälp av innovativ och fördomsfri försöks – och utvecklingsverksamhet förnya skolans verksamhetskultur och pedagogik.

Samarbete är centralt inom utvecklingsnätverket. De medverkande skolorna bildar regionala nätverk kring olika större teman. I svenskfinland har vi i mars 2015 bildat fem finlandssvenska nätverk. Vasa övningsskola är med i nätverket Elevens lärande – Nya undervisningsmetoder i nya lärmiljöer tillsammans med Karis Svenska Högstadium (Raseborg) och Sursik skola (Pedersöre). Som kontaktperson fungerar rektor Håkan Storbacka från Sursik. Vi har som mål och syfte att finna och pröva nya angreppssätt, metoder och modeller för helhetsbaserat arbete med mångvetenskapliga lärområden.

Nätverksarbetet utgår från deltagarskolornas interna projekt med målet att dela goda modeller. Vi kommer att mötas fysiskt vid gemensamma möten och ge lärarna möjligheter till benchmarking. Nätverket kommer också att arbeta virtuellt.

Vi har redan förankrade planer i vår 7-9 enhet som innebär att under läsåret 2015-2016 pilotera teman enligt intentionerna med helhetsbaserad undervisning. För att lyckas får vi tänka till gällande den existerade verksamhetskulturen. Vi börjar med att schemalägga teman och tiden bidrar varje läroämne i varje årskurs med:

– Åk 7 arbetar period 2 under 3 lektioner i veckan (sammanlagt 21 lektioner) med sina teman

– Åk 8 period 3 och Åk 9 period 4

Med de mångsidiga kompetenserna i fokus och med hjälp av läroämnena planeras temahelheter där vi utgår från den förändrade verksamhetskulturen och utmanas tänka på en förändrad lärar- och elevroll. Då vi utvecklar arbetsmetoderna skall vi fundera kring bl.a. spelifiering (gamification, pelillisyys) som är ett nytt begrepp i vår läroplan.

Varför just spelifiering? Därför att vi behöver kunna utnyttja den lärandepotential som döljer sig i spelens värld. Vi känner till att de är motiverande, fängslande och belönande. Vår strävan är att ”IRL-lärande” skall vara lika lockande, utmanande och fängslande som spellärandet. Varje elev skall känna sig utmanad, fängslad och kunna nå nya nivåer.

De fyra övriga finlandssvenska nätverken:

Helhetsskapande undervisning och mångsidiga lärområden(åk 7-9)

Borgå, Grankulla, Vanda, kontaktperson Marielle Mutka, Helsinge skola

Nya undervisningsmetoder i nya lärmiljöer (åk 0-9)

Borgå, Vanda, Helsingfors, kontaktperson Niklas Läckström, Vårberga skola Borgå

Emot – svenskspråkiga e-läromedel för alla

Borgå, Helsingfors, Grankulla, Vanda, Pedersöre, Raseborg, kontaktperson Berndt-Johan Lindström, Vanda

Utveckling av verksamhetskultur (1-6)

Borgå, Grankulla, Raseborg, kontaktperson Anders Rosenqvist, Granhultsskolan

Då LP2016 står och bankar på skolans dörr är jag  glad att vi har så många lärare som känner sig inspirerade och utmanade! Och som Pippi sa ”det har vi aldrig provat på så det klarar vi säkert!”