Nordic CanSat competition 2016

20160403_231522_LLS

Andøya Space Center

Vi är framme! Efter fem timmar tåg och fyra olika flyg (en sammanlagd restid på 15 timmar) är vi framme vid Andøya Space Center i norra Norge. Fyra av övningsskolans gymnasiestuderande deltar i Nordic CanSat competition, en tävling där det gäller att bygga den bästa minisatelliten som skjuts upp i atmosfären och dalar ner i en fallskärm medan den gör olika mätningar.

Det har varit en intensiv vecka av förberedelser för killarna (och för mig som handledare). På torsdagen ordnade de presskonferens och berättade för lokala tidningar om sitt projekt, och lördagen tillbringades i grundskolans slöjdsal för att finslipa det sista på själva satelliten.

Nu ska vi sova gott, imorgon är det projektpresentationer och teknisk inspektion. Om allt är ok blir det uppskjutning på tisdag, vi återkommer med nya rapporter då!

20160402_141631

Minisatelliten ska innehålla alla system för mätningar och kommunikation som en riktig satellit har, men inte vara större än en 33 cl läskburk.

20160331_163727

Gruppen intervjuas av Vasabladet före avfärd.