Professionell utveckling genom vejledning

image1ProV står för Professionell utveckling genom vejledning och är ett nordiskt samarbetsprojekt finansierat av Nordplus Horisontal, med deltagare från Høgskolen i Sørøst-Norge, Notoddens kommun i Norge och Högskolan i Halmstad, Laholms kommun i Sverige samt Åbo Akademi tillsammans med Vasa övningsskola.

28-31.8.2016 hölls workshopar i Osbecksgymnasiet i Laholm. Vi var ett trettiotal deltagare från Norge, Sverige och Finland. Det var speciellt roligt att möta pedagoger från olika stadier och ämnen men även att träffa såväl representanter från skolledning och universitetsvärlden. I Norge har samtal med handledare bandats och analys av arbetet pågår. Osbecksgymnasiet har erhållit övningsskolestatus under projektets gång och delar med sig av processen inom ramen för projektet.  Vid ÅA har fokusgruppintervjuer genomförts och analys av detta presenterades.

Det var intensiva dagar med mångsidigt program.  Intressant var diskussionen kring handledning som paraplybegrepp och uppskattad var även diskussionen kring teoretisk och praktisk kunskap under ledning av Eva Bjerkholt. Vägledning är en arena men det är också ett redskap. Likaså är det modeller för att bygga relationer.

Ett av fokusområdena under läsåret 2016-2017 är handledning. Lärarna vid Vasa övningsskola kommer, i mindre grupper, att fokusera på ett område inom handledning som intresserar dem.  Vi hoppas att vi får ett givande handledningsår!

Arbetsgruppen Pro-V