Gustaf Wingren: Mina fem universitet – minnen

Jag läste denna som förberedelse för en av de kurser jag ska hålla i höst. Wingren är kanske Sveriges bästa teolog på 1900-talet och det här är hans memoarer. Det är en ganska ojämn affär, för Wingren försöker på samma gång berätta om sitt liv som han försöker ge en överblick över hans teologi samt (mycket) kritik av den svenska universitetsteologin. Den bild av honom själv Wingren ger känns kanske inte riktigt trovärdig, och man har nog mycket nytta av att läsa Bengt Kristianson Ugglas biografi också. Men man får inblick i svensk 1900-tals teologi, speciellt lundaskolan och en del intressanta perspektiv på den tyska och danska teologin också. Boken ger också en hel del intressanta saker att tänka på när det gäller förhållandet mellan kyrka och akademi, men eftersom det är ett av temana jag vill behandla på kursen skall jag inte gå i på det här. Boken kom ut 1991, när Wingren var 84.

Det här inlägget postades i Books read, Theology general, work. Bokmärk permalänken.