Hjeresen: Den moderna människans dogmer 11

”Religion är opium för folket”

Hjeresen avslutar sin bok (det kommer ännu en sammanfattande avslutning) med en diskussion kring Marx berömda maxim. Han utgår, likt de flesta andra, från Lenins tolkning av frasen: ”Marxismen har alltid betraktat samtliga moderna religioner och kyrkor och samtliga religiösa organisationer som redskap för den borgerliga reaktionen, som försvarar utsugningen och vill bedöva arbetarklassen” (Marx ursprungliga mening är som bekant lite annorlunda). Hjersen säger vidare att det ”idag” inte alls bara är marxister som använder tanken, utan många flera även om man ofta tänker sig det hela mera individualistiskt så att man uppfattar religion som något svaga människor som tyr sig till när de inte vågar acceptera ”verkligheten”.

Sedan gör Hjeresen en vänding som sannerligen inte är politiskt korrekt, men som inte saknar poäng. Han hävdar att tanken att religion leder till politisk passivitet är sant för många andra religioner, så som buddhism, hinduism och Islam. Gällande Islam kan det låta konstigt idag, när många uppfattar att Islam framför allt är för politiskt, men det ligger något att buddhism – speciellt i dess västeländska kommersialierade form uppmuntrar till flykt från politisk verklighet och att hinduismen med sitt kastväsende inte direkt har utgjort en politiskt radikal kraft (även om hinduismen ju är extremt heterogen företeelse där allt möjglit förekommer.

Men Hjeresens poäng är egentligen att argumentera för att kristendom varken teoretisk eller praktiskt är politiskt passiv. Det är inte svårt att hitta bibelord som uttrycker ett klart samhällsengagemang och det här känns nästan väl självklart idag – men vi måste komma ihåg att Hjeresen skriver för det politiska uppvaknande i kyrkorna som skedde i slutet av 60-talet.

När det gäller den praktiska sidan – hur kyrkorna handlat i historien är Hjeresen väl medveten om att ”Kyrkan har många synder på sitt samvete”:

Inte nog med att hennes representanter ofta hållit de rika om ryggen och sörjt för att i bästa mening lugna de fattiga med en himmelsk tröst, utan många av kyrkans män har också själva varit mer än lovligt ivriga att tillbedja både Mammon och Gud.

Emellertid är detta bara ena sida av saken. Man bör komma ihåg att den är kyrkan som

lärde världen att värna om barnen. Det var kristendomen, som skapade den första sjukvården, de första sjukhusen, den första fattigvården.

Samtidigt är Hjeresen mån om att säga att det här är ett områden där kyrkan har misslyckats och att hon därför inte kan vifta bort anklagelsen om att vara opium för folket. Men sedan gör han den vändning som vi nu börjar känna igen som typisk. Han konstaterar att det ju inte är så att nutidsmänniskan annars är skeptisk till olika former av ”opium”. Tvärtom är vår kultur totalt beroende av bedövningsmedel, inte bara i form av stimulantia utan framför allt i form av underhållning. ”Så länge man kan få cigaretter och biobiljetter, blir det knappast någon revolution i Europa”.

Frågan blir då varför man är så mån om att beskriva just kristendomen som opium för folket för att därmed avfärda den?

Därför att hon innerst inne vet, att kristendomen inte verkar som opium. Hon vet alltför väl att kristendomen väcker henne ur alla ljuva drömmar och kastar henne ut i vardagens verklighet, ut till människor som de är, för att dela livet med dem. Hon vet att kristendomen, långt från att utmåla tingen i ett rosenrött skimmer, i stället avslöjar varenda människa i hennes grå ynkedom.

Publicerat i Hjeresen | Lämna en kommentar

Einar Billing: Luthers lära om staten

Ok, nu får det vara nog med lutherstudier för ett tag. Men den här är bra, och det är intressant att jämföra den mer Törnvalls bok. Billings bok skrevs alltså 1900, 40 år för Törnvall. Och intressant är framför allt att den är så mycket bättre. Nu är ju Billing en betydligt större teolog än Törnvall, det är klart, men det är ändå intressant att se vart utveckling egentligen gick under första hälften av 1900-talet.

Då Törnwall harmonierar pekar Billing ut spännignarna i Luthers tänkande. Billing är kritisk där Törnwall bara accpetarar Luthers beskrivning t.ex. av medeltiden – Billing är inte alls intresserad av projektet som sedan kommer igån att visa att Luther helt och hållet bryter med medeltiden, på det sättet föregriper Billing mera moderna luthertolkare.

Och framför allt är Billing inte rädd att kalla en spade för en skyffel. Som detta:

Att det kyrkliga samfundets store reformator för det världsliga samfundets räkning var en av de mest konservativa män som funnits, har således sin djupt principiella grund.

Självklart har boken sina brister, framför allt i framställningen som ibland är väl tung, och av en moders studie i ämnet skulle man ju kräva betydligt mera grundlig politisk-filosofisk diskussion än vad som förekommer här, men på det hela taget fann jag denna bok riktigt lärorik!

Publicerat i Books read | Lämna en kommentar

Gustaf Törnwall: Samhälle och tro

I ett tidigare inlägg skrev jag om Törnwalls doktorsahandling från 1940 om Luthers ”tvåregementslära”. Hade jag läst denna lilla bok först hade jag besparat mig själv mycket möda med att försöka lista ut vad Törwall egentligen menar att ”tvåregementsläran” innebär. På äkta lundateologiskt manér beskriver Törnwall inte med ett ord i den boken vilken lärdom vi idag kunde ta av Luthers läror, utan undersöker dem bara ”historiskt”. Meningen är att man skall läsa mellan raderna.

Det gjorde jag, och nu fick jag då chansen att kontrollera om jag läst rätt… 1962 gav Törnwall ut denna bok, där han då uttryckligen kommer med normativa påståenden om hur den kristna kyrkan ser på samhället och hur kristna människor bör leva där. Inget har förändrats på 20 år. Kontentan är denna – kyrkan skall inte blanda sig i statens angelägenheter. Det enda kravet på staten är att den skall godkänna Guds överhöghet. Kristna skall på inget sätt försöka påverka samhälletsordningar, som är skapade av Gud, utan bara arbeta på.

Jag antar att det är det här som vi kallar en konservativ syn på kyrka och samhälle?

Publicerat i Books read | 2 kommentarer

Yoga och religio

I Österbotten lär man diskutera huruvida Yoga är farligt för kristna. Kyrkpressen gjorde en intrevju med mig i frågan, den kommer i denna veckas Kp, men än kort version finns här och där har redan kommenterats en hel del.

En intressant synpunkt som kom fram är att Yoga och religion båda kan sägas betyda ”binda samman”, och en av kommentatörerna frågar skeptiskt vad yoga binder ihop oss med, det underförstådda svaret torde vara onda andemakter. Tydligen handlar yoga dock om ett sammanbindande av ”kropp, själ och sinne”.

Men jag tycker det är intressant att fundera kring begreppet religion. För tvärt emot vad många kanske skulle tro så handlar det västerländska religionsbegreppet inte om att jag som människa eller individ ”binds samman” med Gud. Förstås är det inte en dålig beskrivning av vad kristendomen handlar om, men begreppet religion syftar både i dess förkristna antika användning och i dess moderna på 1600-talet myntade använding på att människor binds samman med varandra. Det moderna religionsbegreppet myntades ju när nationalstaterna började växa fram och den tidens politiska tänkare uppfattade att religionens syfte var att binda ihop nationen.

Det här är en av många orsaker till att religion är ett dåligt begrepp för att beskriva den rad av fenomen (kristendom, judendom buddhism, konfucianism etc.) som brukar buntas ihop under denna rubrik. Det är från början en ”instrumentalisering” av ”religionen” som mer syftar på dess sociala effekt än på dess inre väsen.

Dock tycker jag man kan hävda att kristendomen är religion i denna mening, så länge man är medveten om att den gemenskap som binds ihop, kyrkan, på inget sätt kan sammanfalla med nationalstaten – tvärtom går den rakt igenom alla stater och över alla gränser, det är kyrkans väsen.

Och så till min poäng. Yoga är därför ur kristen synpunkt dålig religion eftersom den – åtminstone i dess västerländska form – uppmuntrar tanken på att religion handlar om mitt eget personliga välbefinnande, medan kristendomen handlar om vår gemenskap med varandra som uttrycker och föds av vår kärlek till Gud.

Därmed inte sagt att Yoga inte kan vara bra till annat. Eller man kanske kunde lösa problemet genom att byta namn och kalla det något annat? Som t.ex. … pilates?

Publicerat i Annat | 6 kommentarer

Gustaf Törnwall: Andligt och världsligt regemente hos Luther.

I motsats till Frostin, så är Törnwall, vars bok publicerad 1940 helhjärtat positiv till tvåregementsläran. Samtidigt illustrerar hans bok ypperligt det centrala problemet med tvåregementsläran. Den är så komplicerad att alla försök att förenkla den leder till allvarliga missförstånd. Därför består boken till stora delar av försök att reda upp dess ”missförstånd” för att visa att Luther inte menar det ena eller det andra.

Frostin hävdar, med rätta, att Törnwall harmoniserar, och det är väl den viktigaste kritiken man kan rikta mot denna bok, och misstänker jag, alla andra som hävdar beskriva ”tvåregementsläran”. Törnwall utgår från att Luther har en koherent och genomtänkt tvåregementslära, och försöker desperat få alla disparata uttalanden av Luther att passa ihop till något slags helhet som inte är uppenbart heretisk eller annars probelmatisk.

Det mest slående draget är dock enligt mig att Törnwall diskuterar denna lära helt utan att diskutera dess politiska betydelse eller placera in den i något slags socialt sammanhang. Boken gör inga försök att ge svar på vad denna lära innebär för den kristens försök att förhålla sig till samhället. Nu kan man säga – och Törnvall skulle säkert säga det – att detta är en historisk studie inte en etisk och det är förstås sant, men samtidigt intressant. Jag misstänker att detta är ett viktigt drag i svensk 1900-tals teologi fram till, ja, Frostin antar jag, den undviker det politiska till varje pris.

På det hela taget känns tvåregementsläran mindre klar efter att man har läst boken, och inte ett dugg mera lockande, så boken kan nog enligt mig läggas till handlingarna.

Publicerat i Books read | Lämna en kommentar

Hjeresen: Den moderna människans dogmer 10

”Vi håller oss till verkligheten”

Hjeresen skriver:

När det gäller ”verkligheten” har den moderna människan gjort en fin uppfinning. Hon har satt gränspålarna på ”verklighetens” område på rullskridskor, så att gränserna efter behag kan flyttas fram och tillbaka.

Få tror mera på att endast det fysiska är att räkna med, man erkänner själsliga fenomen, även om vi har svårt att bedöma deras natur och betydelse. Men den fråga Hjeresen egentligen vill diskutera är frågon om ondskan och det goda – äger de någon slags egen existens?

Psykologiseringen av vårt samhälle har ju lett till att många faktiskt tror att ondska som sådant inte existerar. Det handlar inte bara om att vi tenderar härleda onda handlingar till omständigheter, t.ex. i barndomen (se diskussionen kring Breivik och liknande typer), utan det sätt som vetenskapen har utmönstrat själva begreppet ondska.

Man talar om det ”icke-ändamålsenliga” eller ”skadliga” för att slippa fälla värdeomdömen. Och ändå är i varje fall tillämpad psykologi och psykiatri alltid ”värderande”. Man har en bestämd uppfattning om  ont och gott. När man underlåter sig att uttala den, är det därför att oppositionen mot själva det ondas begrepp ligger bakom.

På samma sätt kan man förneka det godas realitet, som man ofta hävdar är inget annat än maskerad egoism.

”Vi håller oss till verkligheten” säger moderna människor. Men i sin misstrogenhet hamnar de i en underlig overklig verklighet. De upplever uppenbart en del som tyder på att tillvaron rymmer väldiga motsättningar. Men skickligt skriver de ner allt detta väldiga i ena eller andra riktningen med en anmärkning om att ”det är inget annat än…” Och därmed gör de hela tillvaron trivial och banal.

Utgångspunkten för denna excercis är antagandet att verkligheten begränsar sig till människans verklighet, verkligheten sådan hon upplever den. Det som man då mer eller mindre medvetet utesluter är tanken på att det kan finnas en Gud som bestämmer vad som är verkligt även bortom det vi upplever. Den verklighet som vi skapar kring våra upplevelser tolkar Hjeresen som ett reservat, en önskevärklighet där människan kan vara ”fri” utan än Gud som gör anspråk på henne. Syftet med att formlulera dogmen ”Jag håller mig till verkligheten” är att utesluta något så att Gud inte kommer med.

Publicerat i Hjeresen | Lämna en kommentar

Ny Tid recenserar Om kristet motstånd

Recensionerna fortsätter droppa in (väntar ännu på den första i svensk press!). Den här är speciell, eftersom den är skriven ur ett sekulärt perspektiv av Nora Hämäläinen i den finlandsvenska vänstertidningen Ny Tid. Likt flera andra recentioner så upplever jag den trevliga känslan att hon har förstått vad jag försökt säga, vilket verkligen inte alltid är fallet när man läser referat av ens texter.

Hon  efterlyser en mera nyanserad samhällsanalys, vilket egentligen är en komplimang eftersom det inte verkar bero på att hon tycker jag generaliserar utan snarare inte är tillräckligt ingående. Jag valde medvetet att inte vara särskilt konkret i just samhällsanalysen, och strök de sista hänvisningarna till konkreta händelser och situationer i sista genomarbetningen, helt enkelt av två orsaker, dels för att jag inte ville att texten skulle åldras så snabbt, men framför allt för att jag inte har så mycket att tillföra där, det finns gått om böcker som sysslar med det och det är viktigt att läsa dem. Jag ville hålla boken fokuserad på det som inte kanske beskrivits så här så ofta tidigare.

Jag vet att detta citat kan uppfattas som lite skrytsamt, men jag måste säga att det kanske är det finaste som någon har skrivtit om mig någonsin, så jag kan inte låta bli.

Men att man överhuvudtaget kommer på tanken att ställa alla de här kraven på Hagman har att göra med den överraskande, finstämt analytiska, rörliga intelligens som han överlag visar upp i sin text, med tonfall som naturligt och ogenerat rör sig mellan aktivistens, forskarens och församlingsprästens.

Jag samlar länkar till alla recensioner jag hittar här.

Publicerat i Om Kristet Motstånd | 1 kommentar

James M. Stayer: Martin Luther, German Saviour

This extremely interesting book does two things. It reveiws and analyzes the interpretations of Luther undertaken in Germany between 1917 and 1933, and it brilliantly places this theological work in its historical and political context. I am, of course mainly interested in the latter, but learned a lot of the former which probably is not too harmful.

After a short presentation of the liberal predecessors, Stayer in turn discusses the three major reactions to the liberal tradition: (1) The so called ”Luther Renaissance” centered on Karl Holl and his students (2) The Dialectic Theologians, Barth and Gogarten and (3) The Confessional Lutherans of the Erlangen School, Paul Althaus and Werner Elert. Holls Students Hirsch and Fogelsang get their own chapter as well.

What makes this so interesting is the way Stayer uncovers how clearly politically motivated all these groups where and how it affected their theologies. The Luther research of this period was essentially a battlefield between different political factions, all concerned with the way Luther was or was not relevant as a paradigm of the german, the truest expression of what made the German people exceptional. Not surprisingly, all of the theologians, except Barth went on to support Hitler.They all, except perhaps the confessionals at times, saw their work as political, either as a part of the ”war effort” (Holl, Hirsch) or as a desperate fight to stop Christianity to being sumsumed under german nationalism (Barth).

It is also interesting that although these theologians had very different methods and focuses, they all seem to equally have read back their own theological and political opinions into the writings of the reformers, and then gone on to fight over which Luther was the truest – the young, the old, or the one that did not change that much.

A fascinating read that clarified the background of many of the most important 20th century theologians.

Publicerat i Books read | Lämna en kommentar

Hjeresen: Den moderna människans dogmer 9

”Vetenskapen säger…”

Det här kapitlet är det enda i boken som jag inte tycker är så intressant, av två orsaker. Dels är modernitetens vetenskapstro ett så välkänt faktum att Hjeresen nog inte kommer med så mycket nytt: han påpekar att vetenskapen inte kan uttala sig i värdefrågor och när vetenskapsmän ändå gör det så gör de det inte som vetenskapsmän, att vetenskaplig kritik av bibelns världsbild inte berör budskapet osv.

Dels är vetenskapstron idag betydligt svagare än på 50-talet när Hjeresen skrev. De enda människor jag träffat som idag, här, verkar tro att vetenskapen skall kunna lösa alla problem förr eller senare är själv vetenskapsmän, ironiskt nog. Jag menar alltså att vanliga människor är mycket mera benägna att misstro vetenskapen, om frågan så handlar om klimatförändringar, fett, skarvar eller mobiltelefonstrålning. Dagens människor tror sig själv kunna bestämma vad som är sant, vilket givetvis är en om möjligt ännu mera problematisk hållning än övertron på vetenskapen.

Publicerat i Hjeresen | Lämna en kommentar

Beware of little old ladies – Finishing the Prima pars

Having taken a break in my reading of Thomas over the summer (no bus rides to work!) I last week finished the Prima Pars, also the first volume in my edition of ST. The three of you that read this blog regularly have noticed that I have not posted much on this reading, considering that was one of the original purposes of this blog. I have to say that the latter part of the prima pars failed to really interest me. And that is a bit surprising actually, I had thought I would have enjoyed the discussions on the soul, for example, and also to read what the doctor angelicus has to say about angels and demons. But it seems that these are doctrines that are really difficult to connect with today. I dare to say this, without adding a ”for me”, because the reason is not so much that Thomas is very speculative here – there is so little to build upon when discussing the angels e.g. in the Bible, but rather it is the questions he asks that fails to inspire.

For exampel: questio 113, on guardian angels (there’s an underdeveloped topic in contemporary theology!) Thomas discusses which angels guard humans, if there is one angel per peson, and if the angel is appointed at birth or at baptism. He does not discuss what they do, in which way the activity of the guardian angels differ from God’s activity in general or in what way this guarding benefits us. Apparently these things are self-evident to Thomas and something that doesn’t merit discussion.

I did found one intriguing passage, in Q. 117, regarding wheter it is possible to change corporal matter using the power of the soul. It isn’t, but Thomas still has to explain how some people can bewitch others. This is done through the body of the witch. Like this:

Hence then when a soul is vehemently moved to wickedness, as occurs mostly in little old women, the countenance becomes venomous and hurful, especially to children, who have a tender and most impressionable body.

Look out little children!

I will not be able to continue my reading of Thomas this fall since I have to focus my reading on my research. I’ll get back to him though, probably in the spring.

Publicerat i Summa theologica | Lämna en kommentar