retorik – en yrkeskompetens

Ämnet Organisation och ledning ger kursen Professionella kompetenser senare i vår vilket har fått mig att att tänka mer aktivt på olika temaområden för kursen. Ett alltid aktuellt tema är retorik. Att kunna göra sig förstådd på ett snabbt och överytgande sätt är A och O i de flesta situationer, från olika affärsmöten till presentationer och kommunikation av olika slag. Personligen kommer jag osökt att tänka på vikten av retorik inom försäljning.

Ett exempel. Under studietiden jobbade jag med bland annat försäljning av herrkläder. Med jämna mellanrum tänker jag på de mål vi hade angående direkt kundkontakt, hur vi under en viss tidsperiod hade som mål att närma oss kunden inom 10 sekunder från att kunden kom till vår avdelning. Det var inte en lätt uppgift att få kunden att avlägsna sig med köpta varor, men genom att internt dela med oss av strategier att närma oss kunderna gjorde vi det till en utmaning och intern lek, även för att motivera och stöda varandra. För att inte skrämma bort kunden, dvs. för att få kunden att köpa och återvända, måste man bland annat kunna uttrycka sig på rätt sätt, kunna avläsa situationen och välja sina ord enligt det. Exempelvis hur rör sig kunden (på genomfart eller sökandes efter något), är hen ensam, vilken ålder är hen, söker hen något åt sig själv eller åt någon annan, går det att avläsa något annat om kunden i fråga, o.s.v. En metod eller samma replik fungerar inte nära på i alla situationer. Det som däremot fungerar i de flesta fall är att vara artig, ta ögonkontakt, tala tydligt och att ta varje kund som unik och lyssna på vad just hen är ute efter. För det mesta resulterar det i en tacksam återkommande kund.

Alla har vi väl varit med om försäljare som både är påträngande, vägrar avsluta samtalet eller låter bli att lyssna på hur man reagerar på det de säger – det om något gör åtminstone mig sur och gör att att jag inte vill återvända till affären eller blockerar telefonnumret. Om servicen däremot varit bra – försäljaren har lyssnat på mina önskemål och försöker enligt bästa förmåga uppfylla dem är sannolikheten stor att jag återvänder.

Poängen här är att retoriska aspekter inte skall förbises i försäljningssituationer, men inte heller t.ex. vid en arbetsintervju. Att förbereda sig både i tal och i sitt agerande samt att kunna avläsa situationen och agera därefter kan leda långt.

/Jutta

Jag kom över en blogg vid namn Retorik – konsten att övertyga var skribenten/-erna delar med sig av många bra tips angående olika retoriska frågor, värd ett besök om ämnet intresserar.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *