Vandring i Lauhanvuori

Vi är 5:e årets studerande som hängde på vandringskursen detta år eftersom en av oss var i Norge och den andra hade foten i gips förra året då det var tänkt att vi skulle gå vandringen. Det var kul att få följa med och lära känna nya jumppagruppen, som är en mycket trevlig och spontan grupp. Tack till var och en för ert sällskap!

lauha 4

Vi mötte upp varandra tidigt på onsdag morgon kl. 7.00 vid Åbo Akademi där vi packade bilarna så de blev proppfulla. Vi körde den ca 2h vägen till Lauhanvuori där vi väl framme kände hur kyligt det var i luften. Vi klädde på oss fler lager kläder och startade vandringen i gott humör mot Kaivolammi där vi åt lunch. Vissa hade satsat stort på lunchen medan andra åt mer enkelt. Lunchpausen blev lugn och fridfull och vi hann njuta av det fina vädret och lägga oss ner bredvid sjön.

Skärmavbild 2016-10-09 kl. 22.02.11

Efter lunchpausen fortsatte vi vandra ca 6 kilometer via Muurahainen (se kartan) till Spitaalijärvi och då var vi framme vid vår övernattningsplats. Naturen och vyerna i nationalparken var mycket fina och vi njöt för fullt av dessa härliga universitetsstudier. Längs med vägen hade varje tältgrupp till uppgift att hitta på någon liten aktivitet och vi sprang stafetter, kramade träd, plockade kottar och lingon samt mycket mer. Dessa små programpunkter var guld värda och roligt med ett litet avbrott från vandringen med jämna mellanrum.

Väl framme vid tältplatsen gick vi ca 500 meter till parkeringen för att hämta tälten och övernattningssakerna. Klockan var i detta skede runt 17 så det var lyxigt att få sätta upp tälten och koka middagsmat på trangian så länge det var ljust ute.

lauha 3

Varje tältgrupp lyckades få upp sina tält utan problem och alla tält stod även kvar följande morgon. Efter middagen ute vid Spitaalijärvi gjorde vi upp eld och satt runt den under kvällen och njöt av tillvaron. Vi umgicks och lärde känna varandra samtidigt som vi hade typiska lägereldslekar, så som mafioso och kluriga problemlösningsuppgifter.

lauha 5

Runt 22-tiden gick vi för att lägga oss och några av oss tog en kort springlänk för att vara varma i kroppen då de skulle krypa ner i sovsäcken. Natten gick varierande, vissa av oss hade kallt medan vissa som gott igenom hela natten. På morgonen då vi vaknade var det kyligt och frost på marken. Temperaturen hade som lägst varit -6 grader så inte konstigt att några av oss frös.

lauha 6

Vi åt frukost i lugn och ro och packade sedan ihop ryggsäckarna. Dessa lämnade vi vid Spitaalijärvis campingplats så att vi sedan skulle kunna gå den tänkta vandringsleden i rask takt. Vi vandrade ca 4 kilometer till Kivijatas stenblockssamling och sedan samma rutt tillbaka. På vägen såg vi en speciell naturlig källa där det syntes hur grundvattnet bubblade upp genom det glasklara vattnet. Även denna vandringsled var härlig och solen sken hela tiden och vi tror att hela gruppen fick en positiv upplevelse av att vara ute i naturen. Då vi återvänt till Spitaalijärvis kampingplats vid 12-tiden åt vi lätt lunch förrän vi med packningen gick tillbaka till bilarna och startade hemfärden mot Vasa.

Våra upplevelser av Lauhanvuoris nationalpark är fina och det var två roliga och fridfulla dagar utomhus. De fina bilderna är tagna av Eva Ramstedt som ledde vandringen. Kartan över Lauhanvuori är lånad från deras hemsida (http://www.utinaturen.fi/sv/lauhanvuori/kartorochkommunikationer)