Synvinklar på HRM

Under första föreläsningen fick vi skrapa på ytan och bekanta oss med HRM så jag skall inte fokusera på det. Peter nämnde i sin föreläsning om den negativa associationen till HRM och jag började fundera på vad som skulle vara nästa steget inom HRM, hur kan man förbättra HRM? Dessutom funderade jag på hur HRM används i globala företag. Hurdan är HRM strategin på internationell nivå jämfört med nationell och lokal nivå?

I marknadsföringsstudierna har vi diskuterat inom marknadskommunikation hur intern kommunikation fungerar i ett företag och vilka effekter intern kommunikation har. Interna kommunikationen i ett företag sker bland annat genom branding, för att ett företag och dess produkter kan brandas på ett lyckat sätt bör företagets personal också vara medvetna och tro på brandet.

Intern kommunikation spelar också en roll speciellt i dag och i framtiden när arbetstagare inte arbetar på ett eller två arbetsställen innan de pensionerar sig, utan istället på flera ställen. Hur kan företaget skapa en meningsfull arbetsplats? Jag tror att förutom intern kommunikation och branding är human resource management viktigt inom företaget för att arbetarna skall vilja stanna längre i ett företag.

Pensionsåldern kommer att höjas och det kan hända att pensionsåldern höjs ännu innan jag når pensionsåldern. Det är intressant att fundera hur detta påverkar HRM i företag.

Den här bloggen har flera intressanta texter om HRM, Hr 2.0.
http://hrkakspistenolla.blogit.kauppalehti.fi

Här är en annan intressant artikel om HRM i Finland
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-elama/2010/03/17/tyopaikalla-on-nyt-kaaos/20103856/139?n=1

Den här nätsidan ger en väldigt överskådlig bild över HRM, dock ur ett amerikanskt perspektiv. Här finns allt från How-to strategier till forskning.
http://www.shrm.org/Pages/default.aspx

/ Maria Flemmich

Det här inlägget postades i Vad är HRM och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.