HRM

I dagens ekonomiska läge talas det ofta om småföretagarnas roll i skapandet av ekonomisk tillväxt. Jag har märkt i den organisation jag arbetar i att storföretag väljer underleverantörer ofta på basen av samfund, i praktiken samfundstyper med registrerade företagsnummer, moms-register och förskottsinnehållsregister. Detta på grund av att storföretag som arbetsgivare via fakturering inte behöver betala ”de sju lagstadgade” kostnaderna som utgör tiotals procent av lönen för fast anställda. Därmed har denna typ av anställning flyttat lagstadgade kostnaderna till arbetstagaren, i detta fall små- och medelstora företag.  Exempelvis har byggbranschen traditionellt varit en industribransch med faktureringsbaserad anställning på grund av dess projektartade kärnverksamhet. Från arbetsgivarens synvinkel skapar detta ett mervärde då karenstid inte medförs i  projektartade arbeten.

Nyligen förändrade samfundsskatten är en direkt lättnad för små- och medelstora företag vars intäkter beskattas på basen denna skatt. Som motvikt höjdes dividendskatten med tanken att beskattningsbara inkomster skulle bli kvar i företag i form av ökade investeringar. Det verkar som om beskattningen tog ett steg mot Estlands modell, där beskattning av intäkter sker först när ägarna tar ut pengar ur företaget. På internationell nivå har länder med konkurrenskraftig samfundsskattesats lockat storföretag att investera.

Med detta sagt, hoppas jag att kursinnehållet skulle till en viss grad behandla outsourcing av arbetsplatser. Jag ser outsourcing som en mjukare approach jämfört med direkta uppsägningar som följd av nedskärningsbehov i företag. Jag hoppas att kursinnehållet skulle fokusera till en viss grad på att framhäva dessa element på arbetsplatser.

Det här inlägget postades i Vad är HRM och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Ett svar på HRM

  1. Daniel Särs skriver:

    Mycket intressant inlägg. Lönekostnader är som du konstaterar en stor kostnad, speciellt då det gäller branscher med små anläggningskostnader, som t.ex. servicebranschen. För att spinna vidare på det här med ersättning läste jag i en artikel i SvD (25.3.2013), se länken nedan.

    Jag tycker att dt här med kompensation är i intressant. Enligt artikeln ger personlig lön bättre arbetsprestationer. Vi kommer då in på Performance Management. Vad tänker ni vilka saker påverkar en god prestation?

    http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=555BF6A2CB40BDFB6C07EDFEB7D36A54.rocco4?cid=25967591&rssId=25967421&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d8027510%26amp%3bnew%3dtrue

Kommentarer är stängda.