Rekrytering

Tidigare inlägg på bloggen har diskuterat kring olika sätt att framföra sina kunskaper utanför en traditionell CV. Dagens arbetsmarknad kräver ofta erfarenhet i flera yrken för att kunna bli anställd. En CV förser arbetsgivaren med väsentlig information om arbetstagaren i kompakt form. Teknisk utveckling har framfört nya sätt att meddela sina meriter, men en CV är ändå en kompakt beskrivning av en arbetares meriter. Med detta sagt, anser jag att CV:n kommer att behålla sin betydelse också i framtiden, dock vid sidan om andra sätt att presentera meriter.

Jag håller med om tidigare nämnda variationer av universitetsexamen. Exempelvis utbildar Finland på europeisk nivå oproportionellt antal ingenjörer i relation till vårt inhemska behov. Som följd har en betydande del av finska utbildningslinjer i högskolor utsatts för inflation. Utbildningsstrategin borde inte ändras mot kvalitativ art, utan förmågan att anpassa utbildningen till näringslivets behov borde förbättras.

Jag undrar hur allmänheten talar om en kommande startup-boom då äldre generationer svarar för tiotusentals små- och medelstora företag. I flera fall är det frågan om livsarbeten med ingen att överta eller fortsätta med affärsverksamheten. Under kommande årtionden förväntas dessa företag minska drastiskt i antal vid brist av efterföljare. Dessutom innehar äldre generationer en betydande del av Finlands arbetsplatser som kommer att bli lediga vid pensioneringar. Detta påpekas emellanåt som en möjlig brist på kunnande arbetskraft i framtiden.

Frågor, åsikter eller kommentarer?

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Rekrytering

1. Anonym skriver:

Jag tror du menar ”kvantitativ art” …

Kommentarer är stängda.