Men de betalar ju bara lön?

Ja, så ser många på HRM i dagens läge, d.v.s. Human Resource Management. Speciellt i mindre företag där resurserna är knappa och de lagstadgade personalärendena kanske sköts av en sekreterare vid sidan om de ordinarie jobben. Speciellt vanligt tycks denna attityd vara vara inom servicebranschen där osthyveln ständigt är framme och fortbildningsdagar eller personaljippon är ett minne blått.

HRM handlar om så mycket mer, bl.a. att para ihop rätt person med rätta arbetsuppgifter, belöna personalen på rätt sätt, skriva uppgiftsbeskrivningar, fungera som medlare då konflikter uppstår, skriva arbetsavtal, förhandla med fackföreningar, planera fortbildning samt rekreationsverksamhet, inskola nyanställda, se över tidsanvändning osv.

HRM ska inte ses som ett nödvändigt ont, utan tvärtom som en resurs. HRM ger företaget en möjlighet att nå sina mål  genom motiverad personal som både trivs på arbetsplatsen, besitter de nödvändiga kunskaperna och utför sitt jobb väl. En satsning på personalen är en satsning på företagets framtid, d.v.s. aldrig bortkastade pengar.

Eftersom jag har själv arbetat inom en HR-enhet och dessutom har kunskapen kommit i modersmjölken har jag en ganska bra insyn i vad HRM egentligen handlar om. Vad jag förväntar mig av kursen är mera att lära teorin bakom det hela. Spinna liksom vidare på grundkursen i organisation och ledning, men med betoning då på HRM.

– Tim

Det här inlägget postades i Vad är HRM och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.