Outsourcing

En rekryteringsprocess på ett företag sker i flera olika sked. Företag kan använda sig av flera olika metoder för att skicka ut informationen för de arbetssökande och för att hitta rätta personen för jobbet. I större företag brukar HR-avdelningen sköta rekryteringsprocessen, detta kan dock variera beroende på hurdan person som sökes.

Ett steg i rekryteringsprocessen i ett företag är oftast att skicka informationen om behovet av arbetskraft med t.ex. annons i en tidning, Internet, rekryteringsmässor och så vidare. Rekryteringsprocessen är aldrig enkel eftersom företaget definierar noga  hurdan person som de egentligen behöver och hurdan person som passar in i företaget. (Lindmark et. al. 2011:81-82)

Efter att ha samlat in en mängd ansökan börjar det riktiga jobbet, alltså att bestämma vem som är den rätta personen för jobbet. På grund av att arbetstuppgifterna är varierande så varierar också sättet att rekrytera, vissa företag rekryterar själv och vissa använder sig av utomstående rekryteringsföretag för att hitt ny personal, sådana företag i Finland är t.ex. Barona, Academic Work eller Adecco.

Ett företag som använder utomstående rekryteringsföretag för att hitta ny personal måste noga beskriva arbetsuppgiften samt hurdan person de söker efter. Om rekryteringsföretaget sköter även intervjuerna kan det bli problematiskt för företaget att få den person de egentligen söker efter på grund av att de inte själva kunnat träffa personen. Det har även utvecklats olika test för att hitta den rätta personen, t.ex. Myers-Briggs Type Indicator var personen som sökes använder värderar sitt eget arbetssätt. (Lindmark et. al. 2011:84-86)

Adecco är som sagt ett rekryteringsföretag och enligt deras egna beskrivning på sitt företags arbetssätt så börjar deras rekryteringsprocess alltid med ett möte med en konsult var kunden (företaget som behöver hjälp) kan bäst beskriva hurdan person de söker samt då kan Adeccos personal bekanta sig med företagets miljö. (adecco.fi 2013) Ett rekryteringsföretag får det egentligen att låta väldigt positivt för företag att använda sig av ett deras tjänster. Enligt Adecco (adecco.fi 2013) vinner företaget med att outsourcing av rekryteringen, både finansiellt och tidsmässigt, det är ett kontrakt som gynnar båda företagen.

Det som jag fastnade på är hur mycket man egentligen kan veta om ett företag med att kort bekanta sig med företagets policy eller miljö. För att veta hurdan personal som ansökes är det bäst att känna till teamet som arbetstagaren kommer att arbeta i, speciellt om det är frågan om team work. För ett företag är det alltid viktigt att söka efter en person som passar in med resten av avdelningen, arbetstrivsel är en faktor som får en arbetstagare att hållas längre inom ett företag eller motiverad inom arbetet.

Källor:

Rekrytointi, Adecco, adecco.fi 2013 URL: http://www.adecco.fi/fi-FI/yrityksille/palvelut-yrityksille/Pages/rekrytointi.aspx (Läst 27.3.2013)

Ulkoistaminen, Adecco, adecco.fi 2013 URL http://www.adecco.fi/fi-FI/yrityksille/palvelut-yrityksille/Pages/rekrytointi.aspx (Läst 27.3.2013)

A. Lindmark & T. Önnevik (2011): Human Resource Management – Organisationens hjärta. Andra upplagan. Studentlitteratur.

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.