Tankar om HRM

Human Resource Mangement omfattar en stor del av företagets välmående och personalärenden inom ett företag. Det finns flera olika företag som arbetar med endast HR-arbeten, som t.ex. rekrytering, fakturering, bråk på arbetsplatsen och så vidare.  Som Lindmark et. al. (2011: 323) konstaterar så varierar arbetet inom HR-branschen varierar otroligt mycke beroende på företaget.

Vi kan tydligt se att arbetet inom HRM har vuxit under de senaste decennierna och att branschen börjar få en allt viktigare roll inom ett företag. Enligt Lindmark et. al. (2011:21-23) är HRM: ”… en funktion som syftar till att den enskilda individen och de olika arbetsgrupperna ute på arbetsplatsen kan växa och utvecklas i sin yrkesroll.” Kanske företagen idag har vuxit till så stora att det har blivit omöjligt för arbetstagare i ledarposition att se utvecklingen som sker/behövs i de underordnade.

Lindmark et. al. (2011:32-34) tar upp Maslows beohvspyramid som en del av HRM:s framväxt,en teori som jag håller med. I Maslows behovspyramid presenteras de grundläggande behov som vi människor har, som sömn, mat, trygghet, säkerhet och självförverkligande. (Lindmark et. al. 2011:32-33) Dessa behov gäller även på arbetsplatsen och om något av dessa behov är inte som de ska är inte heller arbetsprestationen bra, vilket gynnar inte arbetstagaren eller företaget.

HRM är alltså inte ett enkelt begrepp eller ”något som arbetar med personalen”. HRM kan vara en betydelsefull avdelning i ett företag, det kan vara en person i ett företag och så vidare. HRM utvecklas hela tiden, en växande bransch och något som vi kommer att studera närmare under den här kursen.

Källor:

A. Lindmark & T. Önnevik (2011): Human Resource Management – Organisationens hjärta. Andra upplagan. Studentlitteratur.

Det här inlägget postades i Vad är HRM och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.