Funderingar kring HRM och 80/20-principen

Då jag talade med mina kompisar här om veckan frågade jag dem vad de anser att HRM betyder.  Jag fick rätt olika, men intressanta svar. De flesta tyckte sig veta vad HRM går ut på och den vanligaste definition var något i stil med: ”Nå de e nu någo såndänt att få bra fiilis på arbetsplatsen o folk att jobba mer”. Andra hade en mer negativ syn på det hela och tyckte att HRM är ”såndänt kärringsnack som int leder ti någo”, och en del nöjde sig med att vagt översätta orden till svenska och fick i stånd definitionen ”management av människoresurser”.

Själv ser jag HRM som ett verktyg att nå uppsatta mål. Jag håller med dem som tyckte att HRM handlar om att skapa positiva vibbar på arbetsplatsen. Men jag vet inte om man nödvändigtvis måste få folk att jobba mer. Det är självklart att en välmående personal är mer effektiv än en illamående, men är det sagt att man genom att jobba mer får mer gjort eller uppnår bättre resultat? Åtminstone jag tycker om att ha möjligheten att välja vad jag gör med min tid, alltså skulle det inte ”höja min fiilis” om jag blev tvungen att jobba mer. Däremot skulle det kännas oerhört belönande att till exempel ha helt fria arbetstider, att inte känna sig bunden av tiden utan av projektet. Kanske detta är orsaken till att jag är egen företagare…

Hur som helst är min poäng att man kan använda HRM för att få folk att jobba bättre snarare än att jobba mer. Jag läste nyss en bok om paretoprincipen där författaren med hjälp av olika exempel visade att 20 % av orsakerna ofta står för 80 % av verkan. Han menade att detta gäller även på arbetsplatsen, att man på 20 % av tiden gör 80 % av jobbet. På samma sätt gör 20 % av arbetarna 80 % av allt jobb, 20 % får 80 % av vinsten och så vidare (Koch, 2008). Intressant.

Med detta i tankarna väntar jag på att få utvidga min syn på HRM och önskar alla en trevlig och glad påsk!

Mathias Brunnsberg

Källa:

Koch, Richard (1998) 80/20 principen : [hur du satsar på 20 procent och får ut 80]. Jönköping : Brain books, 1998.

Det här inlägget postades i Vad är HRM och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 svar på Funderingar kring HRM och 80/20-principen

  1. pbjorkro skriver:

    Intressant med 80/20 … du tror på det?
    Undrar till vilken % jag skulle vilja höra… jag menar då ifall jag skulle vilja var den som gör jobbet eller den som inte gör det 🙂

    Kul idé att intervjua, men dessvärre ficvk vi igen lite fördomar förstärkta. Frågan återstår – hur höja HRs ”cred”?

  2. Stella skriver:

    Jag har också frågat mina bekanta om vad de anser att HRM är, mest har jag fått negativa svar. Ganska många av mina bekanta är av den åsikten att ”HR-avdelningen är den onödigaste avdelningen i ett företag, riktiga företag behöver int en HR-avdelning”.

    Jag håller nog med om att HRM inte har som mål att få människor att arbeta effektivare, utan meningen är att få arbetstagarna att må bättre på arbetsplatsen.

  3. Niina Arppe skriver:

    Detta är så sant! Tyvärr är många aav uppfattningen att HRM är flummigt och hör inte till de högsta prioriteterna. Orsakerna till detta är många: delvis, tyvärr, handlar det om att HRM ofta tas hand om av kvinnor och detta bekräftar den ojämlikhet som finns inom arbetslivet då det gäller könsroller. Det kvinnor gör är inte lika prestigefyllt och kan ofta åsidosättas med en axelryckning. Ett bra exempel på detta är en av mina före detta arbetsgivare. I ledninggruppen satt en kvinna med, alla andra medlemmar var äldre herrar. Damen ifråga hade titeln chef, alla herrar var direktörer, även om arbetsuppgifterna och ansvarsområden var på samma nivå. Dessutom om hon ”klagade” om någonting eller kom med förbättringsförslag tolkades hon som besvärlig och herrerna till och med insinuerade att hade hon ”de dagarna” på gång då hon var så besvärlig! Så jämlikt fungerar arbetslivet ställvis. Suck! Detta bevisar i mitt tycke att vi på riktigt har lång väg kvar att gå…

Kommentarer är stängda.