Rekrytering och den potentiella arbetstagarens position

Under onsdagens föreläsning diskuterades rekrytering, vilket är någonting som är väldigt intressant och ett område i arbetssökningsprocessen som ändras konstant. Här fokuserar vi ännu inte på urvalet, utan själva rekryteringen där arbetstagare hittar arbetsgivare.  Skulle jag själv få gissa så skulle jag säga att inom 10 år kommer en traditionell CV vara lika relevant och gammalmodig som ett visitkort i dagens läge d.v.s någonting som är mera en formalitet.

I dagens samhälle har en ökande mängd människor en akademisk utbildning och en CV med arbetserfarenhet vilket gör marknaden för arbetskraft till en väldigt tävlingsinriktad och fientlig plats. Så hur skall man då få sin potentiella arbetsgivares uppmärksamhet och bryta sig ur massan?

Detta är väl såsom allting annat också är, en väldigt relativ fråga. Först och främst måste man ju checka vilken sorts jobb man söker. Det lönar antagligen inte sig att dyka upp till en arbetsintervju i shorts och flipflops om man söker jobb som account manager på en investeringsbyrå eller någonting dylikt, men detta går in på urvalsprocessen vilket vi kommer diskutera om mera senare.

Någonting som blir vanligare och vanligare i dagens läge är att lägga upp olika slags videon eller andra former av interaktiv media för att snappa upp företags intresse (exempelvis http://googlepleasehire.me/ och liknande) vilket få vissa företag att nappa, men i synnerhet inte alla, i alla fall inte ännu.

Jag tror personligen på att rekryteringsprocessen kommer bli allt mer interaktiv desto mera vi blir integrerade i vårt alter ego som finns ute på den sociala media man använder.

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Rekrytering och den potentiella arbetstagarens position

  1. annifors skriver:

    Faktiskt tycker jag nog att det där med korta videon kunde vara ett rätt så bra alternativ. På ett sätt kunde man kanske se det som att alla då har möjlighet till intervju-steget. Så klart så borde videon vara ett bekvämare sätt för arbetsgivaren att få en uppfattning om individen. Men naturligtvis kan 200 videon vara tunga att titta på. Det positiva där är kanske att valet ganska naturligt faller på de videon man lägger på minnet. Skulle jag tro…
    Sedan tycker jag att om det här med videon blir det ”normala” så krävs det att det ställs större press på de ”verkliga” intervjuerna.
    Jag blev riktigt sugen på att göra en liten video själv och skicka runt den till potentiella arbetsgivare. Enda problemet är att jag inte behöver ett jobb… I-lands problem! Hihi.

  2. pbjorkro skriver:

    Tack för den länken !
    Spännande med filmen !

Kommentarer är stängda.