Rekrytering

Rekryteringen som vi diskuterade på förra föreläsningen är säkert ett aktuellt ämne för många inför sommaren. Själv tror jag att det är nästan omöjligt att få en plats om man inte själv är aktiv och åtminstone ringer/besöker platsen. Det kan ändå kännas lite onaturligt att ringa till arbetsplatsen och hitta frågor om man inte på riktigt har relevanta frågor. Man kan fast fråga vad positionen innehåller men om man inte har frågor och ringer bara för ringandets skull kan det snarare ge ett negativt intryck.

Om man bara har möjlighet tycker jag att man åtminstone dubblar sina möjligheter om man kan gå visa sig på platsen och lämna ansökningsbrevet personligt. Med ett leende och ett duktigt intryck kan man ersätta mycket av sin tidigare erfarenhet.

Jag hade inte tidigare tänkt hur viktigt det är i slutet av intervjun att ställa några frågor. Min kompis sade att i en intervju missade man automatiskt sina möjligheter om man inte ställde en fråga. Enligt Talouselämä (10.8.2012) kan man fast fråga vad förväntas att man åstadkommer under de första 2-3 månaderna. En bra fråga är också vilka slags egenskaper har företagets bästa arbetstagare.

Taloussanomat (2012): ’’ Kysyttävää? Tässä loistavat lisäkysymykset’’, publicerad 10.8.2012, läst 1.3.2013. URL: http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2012/08/10/kysyttavaa-tassa-loistavat-lisakysymykset-tyohaastatteluun/201235395/139

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.