Rekrytering

Under den andra föreläsningen i HRM kursen påbörjade vi diskutera begreppet rekrytering och vad allt som ingår i rekryteringsprocessen. Det kom ganska tydligt fram att det är mycket viktigt att företag rekryterar de rätta människorna till företaget för att arbetet skall fungera effektivt.

Själv är jag van vid att se rekryteringsprocessen från arbetstagarens perspektiv och har blivit van vid och ibland också trött på att göra CV:n, fylla i långa ansökningsblanketter, skriva ansökningsbrev, etc. Emellanåt kan det kännas frustrerande att söka jobb online då det känns att ingen läser ansökningen eller att det blir svårt att stå ut från massan. Det kom dock fram under föreläsningen att potentiella arbetsgivare uppskattar ”walk-in:s”, dvs. människor som rakt kommer på plats och frågar ifall företaget söker arbetskraft. Detta tycker jag är mera effektivt, eftersom man då ger ett personligt intryck av sig själv. Vi diskuterade också om det är positivt eller negativt att arbetsgivare kräver att få en bild av den som söker jobbet. Det finns naturligtvis flera olika åsikter om saken, men själv anser jag att det vara mera positivt med att ha en bild som representerar och stöder ansökan. Speciellt ifall det är frågan om ett jobb som hundratals andra även söker. Då har man en bättre chans att stå ut från massan och arbetarna på HR avdelningen har lättare att koppla ett ansikte med en ansökan.

Rekryteringsprocessen är inte heller enkel från företagets perspektiv. Det krävs ju mycket att fundera på då man skall anställa nya till ett team. Ifall man anställer ”fel” människor kan detta ha en negativ inverkan på företaget. En ny anställd måste ”passa in” i företaget. Det är också viktigt att checka ifall personen är motiverad, har samma värderingar, tror på företagets mål, etc. Med andra ord kan HRM igen förknippas med begreppet strategi. Naturligtvis ser rekryteringsprocessen helt olika ut beroende på företaget och dess storlek. Vissa hamnar söka arbetstagare en längre tid p.g.a. brist av potentiella arbetstagare och vice versa.

Nedan hittar ni en skämtsam och underhållande reklam som handlar om det ifrågavarande temat.

Under föreläsningen lyftes termen ”ryska dockan” också fram. Det är ett fenomen som kan naturligt ske inom företag då nya arbetstagare skall anställas. Företagets VD väljer en Vice VD som han gillar och anser fylla de krav som krävs. Sedan anställer vice VD:n en projekt chef som han eller hon uppskattar och anser vara kapabel för arbetspositionen… Med andra ord rekryterar dessa människor ”kopior” av sig själv. Detta kan leda till att människorna i företaget är väldigt lika varandra, vilket kan vara effektivt i kortsikt. Björkroth (2013) påpekade dock att mera heterogena människor i ett företag är effektivare i långsikt. Ju mera olika slags människor det finns, desto lättare är det att vara kreativa och skapa något nytt. Jag håller själv med om saken, eftersom heterogena grupper har bättre möjlighet att komma fram med olika idéer och lösningar än människor som är lika. Visst är det effektivt med människor som håller hårt med varandra, men i det långa loppet kan utvecklingen och kreativiteten stelna.

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Rekrytering

  1. joakers skriver:

    Intressant dedär ”ryska dockan”! Tror nog att väldigt många företag ”lider” av det fenomenet och att många anställda är väldigt lika. I och för sig tror jag också att människorna formas av organisationskulturen och blir mer lika varandra på arbetsplatsen än vad dom är privat. Precis som dig håller jag med om att företag borde ha en bred skala på olika sorters människor inom företaget. Svårt säkert att hitta den perfekta balansen mellan för lika och för olika, samarbetet måste ju fungera också. Skulle va intressant att undersöka företag och se hur de riktigt ser ut i praktiken:D
    Å kul reklamfilm haha! har int sett den tidigare!

Kommentarer är stängda.