Rekryteringsstrategi

Rekrytering är oerhört viktigt för företag. Det är vägen för att hitta dom bästa anställda och om företaget hittar den rätta personen för jobbet är nyttan stor både för företaget och själva personen. Med rekryteringsstrategi menas t.ex. det hurdan image har de som söker jobbet om företaget och hurdan image har företaget kunnat skapa. Varför vill personen söka jobbet? Är företaget känd som bra arbetsgivare? Trivs de andra anställda på jobbet? Hurdan image får man av företaget av annonsen som gjorts? Hur skolas personalen osv. Många av dessa frågor är väldigt viktiga i företagets rekryteringsstrategi. Det är något som företaget borde utveckla hela tiden, företagen borde fundera på varför någon vill jobba för företaget. Oftast tänker man endast på att hurdan den anställda ska vara men en viktigt fråga lämnas ofta, varför vill någon jobba för företaget och vad har företaget att ge till den personen som blir anställd.  Nyttan borde vara för både företaget och den anställda. Informationen sprids väldigt snabbt genom word of mouth, människor diskuterar och berättar vidare om hur de har blivit behandlat och vad som är dåligt. Ja, oftast sprids endast det negativa informationen, det är ganska sällan som positiv informationen sprids lika snabbt. Företag borde koncentrera på att alla vill jobba för företaget, varje år görs olika undersökningar, vad t.ex. ungdomar ser som ett drömföretag. I flera år var det t.ex. Nokia, men som vi kanske alla redan vet så har Nokias image förändrats ganska snabbt under senaste åren och därför anses det som inte ett drömarbete mera i dag. Jag skulle vilja se att företag sku vara mera kreativa och verkligen fundera på företagets image.

Bra exempel på hur rekrytering sprids snabbt runt världen

/Emma

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Rekryteringsstrategi

1. Hanna skriver:

Jag tycker absolut liksom du att företagets image är otroligt viktigt. Men som du skriver är det de negativa orden som rör sig snabbt och om ett företag hamnar i dåligt dager kan det vara otroligt svårt att ta sig upp ur det. T ex VR har ju nu ungefär i fyra år satsat mycket på att förändra sin image genom att vara miljövänliga och punktliga och låta det synas utåt. Deras utveckling går hela tiden framåt och de gör många slags förbättringar: till exempel i kundservice och genom att införskaffa nya lok och vagnar. Ändå har finländarna generellt en negativ bild av VR. Fastän tågen inom Helsingforsregionen under 2011 till 95% var i tid klagar alla om att de är försenade. Nokia är ju ett annat intressant exempel. Jag hoppas att Nokia nu med sina nya Lumia-modeller har en chans att klara sig bättre. När man förändrar ett företags image krävs det otroligt mycket tålamod och stora förändringar, effektiv marknadsföring och ofta även utbyte av personal eller ledare (både VR och Nokia bytte vd).

Kommentarer är stängda.