Hur bedöma och belöna?

Målet med bedömningen och belöningen är att motivera arbetstagare till ett bättre arbete, men vad är det bästa sättet?

Lindmark &  Önnevik skriver om bedömningens betydelse för arbetets kvalitet. Jag anser, som författarna, att arbetsansatsen och -resultatet är beroende av produktens eller tjänstens kvalitet. Ju högre kvalitet på produkten eller tjänsten, desto högre kvalitet förväntas det av arbetarna. Både arbetare och arbetsplatsen kan värderas. Många arbetsplatser (bland annat IKEA) är stolta med att vara ”årets arbetsplats” för att kunna locka till sig arbetare och vara ett konkurrenskraftigt arbetsställe.

Jag anser att motivation driver arbetstagare till ett bättre resultat, men vad som fungerar bäst, morot eller piska, beror på personen. Samtidigt påverkar det som fungerar som mätenhet som mål. Belönas försäljning, men inte kundservice, fokuserar arbetare mera på att sälja. Jag kan ge några exempel på bedömning och belöning från de åren jag har jobbat (som inte är dock så många än).

Ett sätt att mäta är att ordna en vänskaplig tävling mellan arbetstagarna, där arbetarna strävar efter att sälja mest av en viss produkt eller tjänst under en bestämd tid. Personen som lyckas bäst, belönas. Vissa ställen (oftast större företag) har valt att välja ut månadens bästa arbetstagare och valt att nämna bara en del av kriterierna för att arbetarna skall inte välja t.ex. försäljning fram om kundservice. Alla ställen har ordnat speciella dagar för arbetstagarna i mera social bemärkelse, från lilla juls-middagar till allmänna get togethers och spa-kvällar. Ett företag ville i början av säsongen att arbetarna fick testa de tjänster och produkter som företaget erbjöd för att undgå ”jag bara jobbar här”-känslan. Då arbetarna känner till produkterna och upplever arbetet positivt, mår de bättre på jobbet och arbetar bättre med kundservice då de kan ge personliga rekommendationer. Något som också fungerar är löftet om skolning och utveckling, alltså att arbetaren kan se en framtid och något att uppnå. Själv har jag villat jobba längre på samma ställe bland annat på grund av möjligheten att lära mig mer och att få mer erfarenhet. Arbetsgivaren och chefen skall också kommentera positivt efter välgjort arbete, något rätt så litet uppmuntrar också till bättre prestationer. Möjligheten att får högre lön och stiga i hierarkin fungerar också som en bra morot!

Maria Flemmich

A. Lindmark & T. Önnevik (2011): Human Resource Management – Organisationens hjärta. Andra upplagan. Studentlitteratur

Det här inlägget postades i Arbetsprocessen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 svar på Hur bedöma och belöna?

  1. Peter skriver:

    Skoj du tar upp detta med belöning…

    Du kunde kanske vara intresserad av ”Teori X och Teori Y” …
    http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_X_and_Theory_Y

    Peter

    • Maria Flemmich skriver:

      Intressant läsning. Teorierna analyserar arbetarnas insats och attityd till arbetet på olika sätt. Teori Y skulle kunna tänkas ge bättre resultat, men sanningen är ju den att alla arbetare har inte den attityden och insatsen som en ”Y manager” antar.
      Maslows hierarki passar också in i detta sammanhang med tanke på de behov som vi har.

Kommentarer är stängda.