Hur bibehålla en hög prestationsnivå?

När en organisation genomgått rekryteringsfasen uppstår nya utmaningar. En av de centrala frågorna är givetvis hur man skall få personalen att bibehålla en hög prestationsnivå. Att på lång sikt påverka motivationen till hög prestation tror jag kräver en ganska annorlunda approach än om man är ute efter tillfälliga boostar. I en podcast från Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) diskuteras just denna fråga och där framkommer några intressanta tankar.

Flera av experterna i intervjun anser att frågor gällande organisationens kultur och värden är av central betydelse för att skapa långsiktig hög prestation. Hurudan en ”gynnsam” kultur sedan skall vara beror säkert på många olika faktorer. I organisationer där man har en relativt låg omsättning på personal (liten turnover) kunde man tänka sig att man anammar en mera holistisk syn på personalens prestation och ger utrymme för t.ex. personlig utveckling, hälsofaktorer, kulturstärkande beteende etc i sin ”prestationsstrategi”. Om personalomsättning däremot är stor kanske man är mera fokuserade på att maximera prestationen på kort sikt, vilket lockar fram andra sätt att motivera, som t.ex. stor fokus på bonussystem.

I intervjun ligger fokus främst på den privata sektorn. Min erfarenhet är att utvecklingssamtalen, speciellt i den offentliga sektorn, ofta  är det ända forumet för diskussion om prestation. Man kan alltså anta att det finns väldigt stora skillnader mellan olika sektorer då det gäller synen på prestation och belöning. Med tanke på de ekonomiska utmaningarna som staten och kommuner står inför, tycker man att det skulle finnas ett behov av att göra hela personalen mera engagerad i organisationens utveckling, eller?

PS. Podcasten från CIPD är ofta väldigt intressanta och högklassiga, rekommenderar därför dem till alla HRM intresserade.

Det här inlägget postades i Belöning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.