Verner von Heidenstam, Nobelpristagaren på Övralid, får
representera ett tredje och annorlunda förhållningssätt till källan bland
romantiska skalder. von Heidenstam var förgrundsgestalten bland de s.k.
nittiotalisterna, som med början i slutet av 1880-talet förde in nya motiv i
den svenska litteraturen.
Dessa nya motiv var framför allt hämtade från det mystiska
Östern. von Heidenstam företog en lång resa, vars främsta utslag blev samlingen
Vallfart och vandringsår. Färger, dofter och känsla är för dessa nittiotalets
skalder rikare och varmare i utlandet än i det fattiga Sverige.
Och framför allt är det kärlekens primat som förkunnas av
von Heidenstam. Vad frågar vi efter berömmelse och ett långt liv om vi fått
erfara en verklig förälskelse? Det är kungstanken i dikten De tre frågorna.
Det nästsista ordet i dikten kan te sig litet malplacerat,
som ett oväntat stilbrott, men vi skall minnas att förleden ”jätte-” vid denna
tid ännu inte undergått den inflation som gjort att ungdomar utan att finna det
märkligt kan beskriva ett minimalt föremål som ”jättelitet”. von Heidenstam
diktar också på ett annat ställe om ”jättehöga furor” i en högtidlig passus där
en nutida läsare finner bestämningen minst sagt oväntad.
Stagnelius såg i källan sin egen själ och sin utvaldhet,
Runeberg såg sina skiftande sinnesstämningar avspeglas och von Heidenstam ser
alla drömmars uppfyllelse:
De tre frågorna
Vid Derr i Nubien står en Isisbild
bland tusenåra
störtade ruiner,
ett stenkast knappt
från tempeldammen skild.
Och negern tror, att
om, när månen skiner,
han stannar vitklädd
och i vit turban
vid bildens fot en
natt i ramadan
och kastar trenne
stenar, som han först
har svärtat över
lägerbålets lågor,
i dammens mitt, där
månen lyser störst,
då får han svar på
trenne stora frågor.
Om alla tre i vattnets spegel falla,
då blir hans kärlek
lycklig och han blir
väl nitti år och han
skall dö emir
och Sudans hörn hans
rykten återskalla.
Och natt är nu. En storväxt neger böjer
åt sidan tamariskerna
och dröjer.
I blåvitt lyser hans
turbans muslin.
Och i hans svarta
huvud kan jag spåra
hans röda läppar som
en blodröd skåra
i sidan på en
lädersäck med vin.
Så klar är ökenmånen och så stor,
att allt har dagens
färg. Är dagen vaken?
Det gula berget
sitter som en naken
ghavaziflicka i ett
blåvitt flor.
Han står vid bilden, hukad bakom stammen
av närmsta palm. Han
lyfter raskt sin hand.
Men stenen faller
blytungt hitom dammen.
Hans namn blir aldrig
stort i Sudans land!
Han sliter lossnande
turbanen av.
Han kastar nästa
svarta sten. Den faller
långt bortom dammen
mellan trädens galler;
det bådar död; det
bådar tidig grav!
Förvivlad, häpen och med knäppta händer
han som i bön till
Isis’ bild sig vänder.
Han vet, att allt,
vad mest han åtrått äger,
på nästa sten som på
en tärning väger;
ty faller den i
dammen, då är visst,
om också ung han dör
bland gatans arma,
att dessförinnan
skall hans ökenvarma,
hans ystra kärlek nå
sitt mål till sist.
Han slungar stenen, glömsk av allt omkring.
Två droppar kallsvett
på hans tinning flyta.
Då plaskar där med
ens på dammens yta
en silverkantad,
jättevidgad ring.