Centern kör den här valkampanjen hårt på sakkunskap och regeringsduglighet. Med sin slogan ”Asiaa” vill partiet tona ner värderingar och istället tala fakta. Men också förmedla att de har erfarenheten att förvalta landets gemensamma intressen på bästa sätt.
Bilden partiet vill ge av politiken är att det handlar om förvaltning och ingenjörskonst. Man får lätt intrycket att det finns en korrekt lösning på alla problem och att det gäller att ha ett parti i ledning som är kompetent nog att välja denna enda rätta lösning.
Att politik skulle handla om vägval, om att välja i vilken riktning landet skall utvecklas känns i Centerns imagebygge mycket fjärran.
I en normal finländsk valkampanj skulle Centerns budskap sitta perfekt. För faktum är att många finländska väljare – under många år hårt skolade i konsensuspolitikens mecka – har en betydligt mer expertorienterad syn på politiken än väljarna i många andra länder. För vem skulle vara mer kompetent att identifiera och välja rätt lösning än de som är experter på respektive område?
Kring millennieskiftet ansåg närmare 60 procent av finländarna att man borde överlåta åt experter att fatta politiska beslut. Motsvarande siffra var i de övriga nordiska länder som ingick i denna våg av World Values Survey betydligt lägre.
Men frågan är om Centers torra kompetens och saklinje går hem den här gången. För inget tycks vara sig riktigt likt i den valkampanj som är på gång att ta ordentlig fart. Sannfinländarna har satt ideologisk färg på den politiska debatten. De etablerade partierna pressas att lyfta fram skillnader snarare än att prata om gemensamma linjer och ansvar.
Det återstår att se vad de finländska väljarna föredrar.