100 år sedan Barbro Gardberg föddes

En av samlingarna som ingår i det av Cultura administrerade Svensk-Finlands textilarkiv, är Barbro Gardbergs bandsamling.

Porträtt av kvinna

Barbro Gardberg

Barbro Gardberg föddes i Åbo till i Helsinge bosatta föräldrar den 6 december 1924 som dotter till etnologen och historikern John Gardberg och konstnärinnan Göta f. Olsoni. Hon kom att växa upp i Karis i en konstnärlig och akademisk miljö, då hennes far fungerade som rektor och lärare i historia vid Karis-Billnäs samskola. Föräldrarna var aktiva inom samhälls- och kulturfrågor, ett intresse som även deras barn ärvde.

Barn och får i båt

Barbro och brodern Jan Sverker med får i en båt på Keistiö, Iniö. Familjen tillbringade flera somrar på ön.
Foto: John Gardberg, Cultura B56875

Redan som 16-åring skötte hon skadade soldater under kriget vid sjukhuset i Mjölbolsta och var senare också aktiv lotta vid östfronten. Barbro Gardberg började senare studera medicin, men avbröt dessa studier för att i stället studera kemi vid Åbo Akademi. Under studietiden i Åbo designade Gardberg emblemet som Florakören alltjämt använder. Blomman är en stiliserad skogsstjärna, en blomma som växer rikligt i Gardbergs barndomsmiljö i Karis.

Barn i båt.

Jan Sverker (t.v) Barbro och Grels Gardberg, Keistiö, Iniö. Foto: John Gardberg, Cultura B57067

En karriär inom matindustrin i Sverige och Finland mellan åren 1947 och 1967 tog slut då Barbro Gardberg flyttade tillbaka till Karis och började följa sin passion för textilkonst i stället. Att just textilkonsten blev hennes passion kan dels bero på den bandgrind från Houtskär de hade i hemmet, dels på tillgången till moderns vävstol och alla de linnegarner som fanns till hands.

Kvinna på skidtur

Barbro Gardberg på skidtur. Familjen Gardbergs fotografier.

Hennes produktion är omfattande och de s.k. transparanger, som hon inledde karriär med att tillverka, följde henne genom karriären. Transparanger är genomskinliga, vävda verk av linne, många av dem pryder olika kyrkor i Finland. Gardbergs textilier hittas i bl.a. Åbo domkyrka, Tenala kyrka, Bromarv kyrka och S:ta Katarina kyrka i Karis. I exempelvis den moderna kyrkan i Bromarv, byggd 1981, är textilierna i aktiv användning och kan beundras av kyrkobesökarna.

Barbro Gardberg har vävt en stola till prästen Simon Chow, Hong Kong och Uppsala. Foto: Ethel Witting-Chow, troligen 1995.

Det speciella med Barbro Gardbergs linnevävnader är det handspunna lingarn de är gjorda av. Hon använde sig gärna av lokalt lingarn från Nyland men också från Åboland. Linets egenskaper, naturliga färgskiftningar och strukturer framkommer tydligt i det handspunna garnet och Gardberg gjorde många olika versioner av sina mönster med lingarn i olika tjocklekar och färg.

Rosband från Kökar. Barbro Gardbergs samling, Cultura.

Ett annat intresseområde var vävda band och även band tillverkade med andra tekniker. Hon forskade i historiska band, vävar, symboler och ornamentik och gjorde banbrytande forskning om forntextiler i de nordiska länderna och i Baltikum. Hon hjälpte även till att bestämma tekniken på band funna i gravar. Gardberg höll kurser i bandvävning, inte bara i Finland utan också exempelvis i Island, Norge, Sverige och Estland. Genom dessa kurser och sin forskning byggde hon upp ett omfattande nätverk med andra bandintresserade personer. Genom dessa kontakter erhöll hon mönster och ibland även färdiga band från olika länder.

Band från Vormsi (Orsmö) i Estland. Barbro Gardbergs samling, Cultura.

Sin första utställning höll Gardberg 1972 och under sin livstid och även senare ordnades flera utställningar med Gardbergs verk såväl i Finland som utomlands. Utomlands ställdes hennes verk ut på bland annat Island, i Sverige och i Norge. Hennes verk finns också i flera samlingar som Finlands hantverksmuseums samling och Raseborgs stads konstsamling.
Barbro Gardberg avled 26 mars 2011 i Mjölbolsta.

bandgrind

Två bandgrindar från Österbotten. Cultura, IF bnr 1971/040

Bandsamlingen utgör nu grunden i Culturas Barbro Gardberg-samling. Antalet band i samlingen uppgår till 1243 och det totala antalet föremål är drygt 2400. En del av banden är sökbara i finna.fi och i framtiden ska de alla vara synliga där. Banden är av olika typ och mönstren från olika länder. Största delen av banden är vävda på bandgrind och mönstren är finländska, men även Sverige, Norge, de baltiska länderna och länder som Irak, Ecuador och Peru är representerade i samlingen. Banden från de sistnämnda länderna är troligen inköpta. En del andra band har också märklappar som berättar att de vävts av andra personer och givits som gåva åt Barbro Gardberg. Till samlingen hör också ett stort antal dokument och utställningstexter om textil samt över 1000 diapositiv.

Ett band vävt i ylle med mönster från Karelen. Barbro Gardbergs samling, Cultura.

Publicerat i personporträtt, textilarkiv | Lämna en kommentar

Kortspel

Kulturvetenskapliga arkivet Cultura vid Åbo Akademi skickade 2023 ut en frågelista om kortspel och kortlekar som fick ett femtiotal svar.

Många av svaren tog upp barndomens enkla samlingsspel, men framhöll också kortspelandets sociala betydelse och hur det ibland intensifieras under högtider eller sommarstugevistelsen.

Spelkort kommer troligen från Kina och uppkom på 900-talet och spreds västerut under medeltiden. Man antar att de introducerades till Europa av araberna via den spanska halvön, men kanske även med de hemvändande korsriddarna. De första referenserna till kortspel i Europa härstammar från 1300-talets senare del.

I Finland började kortspel förekomma under sent 1600-tal och blev sen vanligare under stora och lilla ofreden. I södra Österbotten blev spelen populära, till det lokala prästerskapets förtrytelse. Prästerna förhöll sig ogint till dessa spel och man kunde till och med dömas vid tinget för att man spelade.

Spelkorten beskattades från år 1842. Åren1943 till 1983 var en stämpelskatt i bruk och spelkorten stämplades för att visa att skatten var betald. Denna skatt gjorde att många finländare köpte tax free-spelkort från bilfärjorna.

Olika typer av nationella kortlekar utvecklades, men den mest spridda är den fransk-engelska. Med alla dessa kortlekar kan man spela en varierande mängd olika spel.

I Finland används främst den fransk-engelska kortleken med sina 52 kort med spader, klöver, ruter och hjärter. De symbolerna härstammar från 1480-talets Frankrike men kortleken har fortsatt att utvecklas. I den form som vi känner till den, har kortleken funnits sen mitten av 1800-talet.

Kort från spelet Löjliga familjen.

Kort från spelet Löjliga familjen.

Andra typer av kortlekar existerar också, mest bekanta är säkert kortlekar med vilka man kan spela endast ett (eller ett par) spel, som Svarte Petter och Uno. Det finns även samlarkortspel som Magic the Gathering och Cards Against Humanity, där man samlar kort för att bygga upp en större spelvärld.

Populära kortspel som spelas med den klassiska kortleken är bridge, poker, marriage som också kallas maja, gris (nybörjarspel), pidro, sjua, canasta och så lägger man patiens (solitare). Många av spelen har olika namn både inom olika områden i Finland och i olika länder.

Ett urval citat från frågelistsvaren:

”Tyypillinen pelitilanne on saunan jälkeen naposteltavan ääressä, enne nukkumaanmenoa. Rituaalinamme on käyttää aina samaa panttia, joka siis iiertää aian sille jolla ei ole korttia pelattavana omana vuoronaan. Pantti on pieni puinen koriste, joka esittää naista. Sille on piiretty silmäpussit, viikset ja tupakka, koska pantti on niin halveksittu. Nimeksi se on saannut Räkä-Reetta, tai Ruotsiksi Snor-Britt. Nimi vaihtuu sen mukaan millä porukalla pelataan.”
(Svar från den nätblanketten, nr 10 fin)

En informant lärde sig spela kortspel med sin mormor medan hans föräldrar var upptagna under kriget: ”Så sa hon att om jag ville lära mej att spela Nasse (svin) Jo det ville jag också lärde hon mej att spela Nasse, vilket vi gjorde nästan alla dagar tills kriget tog slut. Det var roligt.”
(M6313)

”Jag känner folk som blivit beroende av spelande på spelautomater. Det finns ju färre av dessa automater nu. Har tyckt att det är fel att t.ex. Psykosociala förbundets kurser (i vilka jag deltagit i flere) har bekostats med medel från bl.a. dessa spelautomater, som ställt till med stora problem för många. Goda sidor med kortspel är väl den sociala samvaron, framför allt. Dåliga sidor: spelar man med pengar kan man bli helt beroende och behöva hjälp för att ta sig ur både beroendet och skuldbördan.”
(Svar från den nätblanketten, nr 4 sve)

”Som tonåringar samlades vi hemma hos de föräldrar som gillade ungdomsnojsare. Bättre än att ’trampa på en pilsnerkork’ vara högljudd i ungdomlig övertygelsen om att, vara full såå saatan. Lugnare med ungdomar som spelade marjas, lippu eller canasta. Blev trakterade med kaffe eller te, ofta med nybakta bullar eller ruutukeksi. Det fanns inte någon brennvinsbåod i köpingen. Alkoholkonsumtionen bokstavligen begränsad. Bättre att spela kort och högljutt prata om vem som sjakka med vem.”
(M6316)

”Behöver nämna en vinter episod. Invid FBK festsalen hade ett speltält uppförts. Vintern 1955-56 hade seglationsperioden med pråmen PARGAS 20 avslutats dagarna före jul. Vintermånaderna hängde folk vid den långa disken, skjutande med luftgevär pris med tio skott, minst sju tior för någon sorts prydnad eller kaffepaket. Jag satsade mitt sista tjugopenni på klöverässet i ruletten. Stålfjädern raspade på… spaderäss,,,ruteräss .. klöver. Lyckans tillfälligt arbetslösa sjömansbörjan kunde bära hem fyra kvartkilos kaffepaket till morsan. Många invid klappade händer. Grabben yr i bollen av kaffelycka.”
(M6316)

”Klarast i mitt minne från barndomen är en kortlek med FILMSTJÄRNOR. Kortleken gick ut på att man skulle försöka samla på skådespelare från samma filmbolag, två kvinnliga och två manliga. Det kan ha varit i början av 1950-talet jag lärde mig att Ansa Ikonen, Regina Linnanheimo och Tauno Palo var stjärnor i Finland, Birger Malmsten, Gunnar Björnstrand och Inga Tidblad i Sverige. Betydligt mer exotiska och spännande var Clark Gable, James Stewart, Cary Grant, Virginia Mayo, Betty Grable, Joan Crawford m fl. Den kortleken lärde mig att det fanns filmbolag som hette Metro-Goldwyn-Mayer, Universal Pictures, United Artists osv. Och då kunskaperna i engelska var obefintliga uttalades alla namn precis som de skrevs. Kortpacken skulle jag gärna återse för den innehöll filmhistoria från – skulle jag tro – 1940-talet och den präglade min barndomsbild av Hollywood: filmstaden befolkades enbart av vackra, ouppnåeliga människor.”
(M6317)

”Om ett kort blev obrukbart eller försvann så ritade man ett nytt. Här finns några, t.ex. Ett som heter Järtär pampn och är gjort av en ituklippt kaffelapp (Det fans en pappskiva i kaffepaketet). Att köpa ny kortpacke för en sådan småsak var ju otänkbart.”
(M6318)

”Mina föräldrar såg liberalt på kortspelandet, men helst skulle man inte ta fram packen om det råkade komma gudstjänst i radion. Måtta med allt. Som varnande upplysning berättade man om min farfar som i sin ungdom var hemhjon då resten av familjen var med kyrkbåten till gudstjänsten. Tillsammans med några drängpojkar satt han på bergknallen här på gårdsplanen och spelade kort mitt i kyrktiden. Rätt som det var for alla korten upp i himmelens skyar av en häftig virvelvind. ”He va ein andron haand som tou haand om kourtena ”, konstaterade spelarna. Med andra ord ett varningens finger.”
(M6318)

”jag spelar Pidro på nätet varje dag, ibland flera spel. också spelautomater. När man var barn och yngre var ju kortspel ett sätt att umgås. Tyvärr kunde det bli för mycket ibland ( när min man och jag sällskapade och vi såg att min syster och hennes man kom gick vi ut, för vi visste att nu blir det Pidro. Blev vi hemma så blev det spel vid två bord). På 50-60 talet spelades det om VM i Pidro i Gamlakarleby och min far blev en gång silvermedaljör med vår granne och senare på sena 60-talet guldmedaljör med min svåger.”
(Svar från den nätblanketten, nr 2 sve)

”Som tonåring var det nån gång på nån klassfest fråga om klädpoker, kommer i håg att jag satt inlindad i en stor handduk (som ungefär 17-18-åring).”
(Svar från den nätblanketten, nr 4 sve)

”Själv kommer jag nu i håg att 1978 då jag var abiturient och hade slutat skolan redan i februari och skulle läsa till studentskrivningarna, var jag mest ute och promenerade och lade nån enkel patiens däremellan som jag hade lärt mig. Det var tydligen nyttigt, för skrivningarna gick riktigt bra.”
(Svar från den nätblanketten, nr 4 sve)

”Jag känner folk som blivit beroende av spelande på spelautomater. Det finns ju färre av dessa automater nu. Har tyckt att det är fel att t.ex. Psykosociala förbundets kurser (i vilka jag deltagit i flere) har bekostats med medel från bl.a. dessa spelautomater, som ställt till med stora problem för många.” (Svar från den nätblanketten, nr 4 sve)

”Kusinerna bodde i Sverige. Vi spelade också kort när vi åkte båt, alltså färja över till Sverige. Uppvuxen på västra Åland med släktingar i Sverige så hände det relativt ofta, åtminstone några gånger per år. Även om man inte hade en kortpacke med sig så kunde man billigt köpa en i taxfreebutiken. Det var ett sätt att umgås och att få tiden att gå tror jag.”
(Svar från den nätblanketten, nr 6 sve)

”Jag kom och tänka på en lite roligt ritual som jag och min kompis hade när vi spelade ett spel för ganska många år sedan. Om man åker på en spelturnering eller om man spelar mot någon man inte känner, på ett kortspelsevent till exempel, så brukar man låta sin motspelare kupera ens kortlek. En gest som berättar att man inte fuskar genom att ha lagt korten i en viss ordning. Jag och min vän Hasse spelade ganska mycket Warhammer invasion, där man spelar en fantasyras, orker och högalver till exempel, och ska förgöra varandras kungadömen. Vi spelade så mycket att vi kände att det blev fånigt att varje gång sträcka över kortleken för att den andra skulle kupera den. Istället gjorde vi så att när vi blandat packen sa högt ”Hej jag heter Hasse/Johan” i en ganska fånig röst och kuperade kortleken själva. Det händer även idag om vi spelar något annat kortspel mot varandra att vi använder oss av fraserna.”
(Svar från den nätblanketten, nr 6 sve)

Publicerat i frågelista, utställning | Lämna en kommentar

Video från arkivpedagogiska seminariet

https://panopto.abo.fi/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=5a6d3ff6-ce98-4764-bfdc-b0ad010dbc6d

Publicerat i seminarium | Lämna en kommentar

Arkivpedagogiskt seminarium 1.11.2023

Cultura ordnade arkivpedagogiskt seminarium med flera inbjudna föreläsare. Seminariet ordnades i Åbo men det var också möjligt att delta på distans.

Fredrik Nilsson inledde seminariet med att konstatera att arkiv är inne, arkiv dyker upp i varje nordic noir-serie som ett dammigt källarutrymme. I andra TV-program spårar man hus eller olika släkters historia och då används också arkiv, men arkiven nämns bara på sidan om, ganska snabbt. Arkivpedagogik kan användas som ett sätt att förändra denna bild, arkiv är nödvändigtvis inte ett dammigt utrymme i en källare (även om dessa även finns). Och att hitta information i ett arkiv behöver inte gå snabbt och enkelt, vilket man även kan få ett intryck av.

Niklas Huldén berättade om Cultura och att ordet pedagogik är nästan icke-existerande i samlingarna. Av det uttryckligen arkivpedagogiska material som finns i samlingarna kan man nämna trollådan från 2008 som gjordes av Blanka Henriksson. Men Cultura är ett undervisningsarkiv, studenterna får undervisning och handledning och samlar in material, pedagogiken är närvarande i vardagen.

Troll-lådan som skickades ut till skolor.

Marie Steinrud jobbar nu på Kungliga biblioteket i Stockholm och har tidigare arbetat på Nordiska muséets arkiv. Som forskare med nära kontakt till undervisningen vid Stockholms universitet, har hon presenterat sina arkiv för studenter på många olika sätt. I början gjorde Marie rätt allmänna visningar som fungerade som titthål till samlingarna men kanske inte inspirerade till närmare bekantskap. Hon konstaterade att arkivarien var som en TV-kock som har allting framplockat, skalat, hackat och uppmätt, allting såg väldigt enkelt ut och arbetet bakom osynliggjordes. Med tiden har hon ändrat grepp och börjat släppa studenterna på egna upptäcktsfärder i arkivet, vilket verkar vara mycket mera fantasieggande och lockande, även om problem dyker upp. Redan handskrivna dokument från 1900-talet kan vara svårtydda för den som är ovan att läsa handskriven text.

Karin Sjöberg jobbar i Malmö stadsarkiv och är en av de första arkivpedagogerna i Sverige. Under 90-talet sågs ännu arkivpedagogiken som någonting riktat till barn och skolor, och möttes ibland av nedlåtande attityder. Numera är den arkivpedagogiska verksamheten mycket bredare och i Malmö samarbetar man med många olika institutioner och föreningar. Man samarbetar över gränserna och försöker koppla ihop källor med konsten, med konstverk, teater och skönlitteratur. Fakta och fiktion ihop blir ”faction”. I Malmö har man också gjort upp kartguider, tryckta små kartor som visar exempelvis det judiska i Malmö. De här kartorna som visar upp annars mindre kända platser, personer och sidor var något som sedan diskuterades under pausen, det är något man kunde göra på flera orter.

Nelly Laitinen från Svenska Litteratursällskapet berättade om deras skolinriktade arkivpedagogiska verksamhet, de försök och misstag de gjort och vad som fungerat bra. De första försöken var dels för lätta att separera (lösa lappar), dels alldeles för omfattande och skolorna hade också problem med att passa in materialet i läroplanen. Numera samarbetar SLS med förlaget Schildts & Söderströms som ger ut läromedel på svenska i Finland och då vet man också att materialet passar in i läroplanen. Ett stort arkivpedagogiskt projekt var ”1918. Minä olin siellä. Jag var där”, som handlar om inbördeskriget i Finland och som gjordes i samarbete med Finska Litteratursällskapet. Detta mammutprojekt var spännande men också arbetsdrygt. Resultatet hittas på sidan https://www.1918.finlit.fi/ .

Johanna Ilmakunnas sammanfattade och menade att en av de viktigaste lärdomarna från dagen är att arkiv är till för människor, arkiven ska vara möjligast inkluderande men digitalisering behöver inte alltid vara vägen till inkludering. Tillgänglighet på olika sätt är en fortsatt utmaning. Arkiven kan också lyfta fram människor, enskilda individer, från det förflutna och på det sättet synliggöra människor och grupper av människor som annars glöms bort.

Publicerat i seminarium | Etiketter | Lämna en kommentar

Bildutställning med Väinö Solstrands bilder

Väinö Solstrand (1882-1940) var dialekt- och ortnamnsforskare med rötterna i Lappo, Brändö på Åland. Han studerade nordiska språk i Helsingfors och fick sin filosofiekandidatexamen 1906. 1924 disputerade han för doktorsgraden och 1932 blev han docent i Nordisk filologi vid Helsingfors universitet.

”s/s Wäster på resa” Bilden är tagen den 8 augusti 1907, antagligen då ångbåten anlöper bryggan i Iniö. Väinö Solstrand är då på väg bort från Jumo.

Våren 1907 fick Väinö Solstrand ett stipendium från Svenska Litteratursällskapet för fältarbete i Kumlinge, Brändö och på Iniö. Från mitten av juli till mitten av augusti 1907 befann Solstrand sig mestadels i Jumo by på Iniö.

Solstrand planerade att resa till Brändö under julen 1907 för att fortsätta fältarbetet. Isläget gjorde att han inte kom längre än till Jumo där han stannade över helgen. Ett fotografi från julen 1907, möjligtvis taget på Skutören, ett torp under Lassas hemman. Fotografen själv i plommonstop och stövlar. Om motivet är från Skutören är personerna Berta Juth, dottern Karolina, VS och Karl Juth.

Uppteckningarna från väster om skiftet, Brändö och Kumlinge, är mer språk och dialektinriktade, men från Iniö finns det ett bredare material. Kring julen 1907 gjorde Solstrand ett förnyat försök att ta sig till Brändö för att samla in material, men tvingades av isläget att stanna på Iniö. Från de här resorna finns det bilder i Cultura genom en donation av glasnegativ som bevarats av släktingar.

Flicka vid fönsterbänk, Iniö.

Under sina fältarbeten samlade han in ordstäv, sagor, sägner och mycket mera medan bilderna visar vardagsliv, personer, gårdar och interiörer. Stipendieresan fortsattes ännu 1908 och särskilt till Brändö återkom han ofta även i fortsättningen. Solstrand delade frikostigt ut kopior av sina bilder så de förekommer i många hem både i Iniö och i Brändö. Under sina sista år företog han gärna resor till de orter där han i sin ungdom varit verksam.

Väinö Solstrands far Petter S. var hemma från Lappo men hemgården beboddes av andra under fältarbetet 1907. I Lappo tycks Väinö mest ha vistats vid Erkos Österstu. Här sitter gårdsfolket kring en måltid 1908, fr.v. Petter farbror, Ester, Evert och Wilhelmina Åkerberg.

Flera bilder tagna av Väinö Solstrand hittar du i finna.fi.

Publicerat i utställning | Lämna en kommentar

Folkliga medicinalväxter

I maj då praktikanten Ailana inledde sin praktik vid Cultura, upptäckte vi snabbt gemensamma intressen vid de så viktiga diskussionerna under kaffepausen. Både Ailana och Lotta vid arkivet har ett visst intresse för växter och så uppstod tanken att Culturas nästa utställning i vår vitrin ska handla just om det, växter som använts som medicin.

I arkivet finns en stor samling som handlar just om folkmedicin och i synnerhet de växter som använts (och delvis fortfarande används). Birgitta Willners folkmedicinsamling består av 23 mappar av sammanställda texter från olika källor om medicinska växter, ordnade enligt latinska namnen, och 6 övriga mappar med botemedel enligt sjukdom, giftiga växter, växtfärgning av garn och diverse. Samlingen donerades till arkivet 1995 av arvingarna.

Medicinska växter har ingått i både skol- och folkmedicin sedan läkekonstens begynnelse. Inom folkmedicinen är växternas läkande egenskaper inte enbart kroppsliga utan de har ofta magiska krafter. Växter kan till exempel skydda från onda andar och på det viset bota åkommor och sjukdomar. Örtläkekonster har använts (och används än idag) både i huskurer och av botare. De flesta känner till huskuren att dricka citron, ingefära och honung vid förkylning, medan det numera är mindre bekant att växten pestskråp har kokats i vin och givits åt pestsjuka.

Medicinska växter, liksom andra mediciner, skall användas försiktigt. Även en relativt ofarlig ört som kamomill kan orsaka kräkning i alltför stora doser. Vissa medicinska örter kan orsaka oförväntade biverkningar, t.ex. kan johannesört göra p-piller och epilepsimediciner verkningslösa.

Akvareller målade av Ailana Moore.

I utställningen visar vi upp lite av materialet som Birgitta Willner samlade in och illustrerade.  Ailana har målat några akvareller av vanligt förekommande medicinväxter och skrivit texter. Lotta passade på att plocka och torka växter under semestern, allt från egen gård, och nu då den nya terminen just inletts, kan vi öppna vår nya utställning.

Ailana Moore och Lotta Wessberg

 

 

Publicerat i praktik, utställning | 1 kommentar

Cultura

Det kulturvetenskapliga arkivet Cultura vid Åbo Akademi bildades 1.1.2011 då de tidigare etnologiska och folkloristiska arkiven gick samman. Till arkivet hör också Svensk-Finlands textilarkiv med egna samlingar och utställningar. Arkivet fungerar som undervisningsarkiv för samtliga ämnen i Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi vid Åbo Akademi.

Publicerat i Okategoriserade | 4 kommentarer