Förra torsdagen fick vi höra Magdalena Malm från MAP – Mobile Art Production berätta om hur kuratorn idag kan arbeta med rummet.
Bland viktiga aspekter som måste tas i beaktande då verk eller installationer uppförs nämnde Magdalena det tekniska (det vill säga hur man ställer ut verket, hurdan projektor man väljer o.s.v.), hur man placerar verken (man bör komma ihåg att rummet och tiden är förknippade), arkitekturen (i ett hurdant rum, eller hurdan miljö passar verket bäst) och kontexten i stort. Också publikens förväntningar bör tas i beaktande.
Bland konstformer är det unikt för just bildkonst att rummet kan fungera som material för verket, vilket både konstnären och kuratorn kan dra nytta av. Rummet kan ingå i verket som en del av temat, eller en fortsättning på det. Rummet kan också i bästa fall spegla konstverkaets strukturer och stämmningar eller ge verket den kontext som gör det förståeligt.
Magdalena gav många spännande exempel på projekt där man särskilt koncentrerat sig på att hitta det rätta rummet för det rätta konstverket. Man har spelat med tid och rum, så att publiken fått en helhetsupplevelse, velat stanna länge och kanske inte mera vetat vad som är fiktivt och vad som är verkligt. Mgadalena presenterade också en fråga som hon själv ibland brukar fundera på: Om vi hade konst, men aldrig hade sett den utställd i ett rum (för konst), hur skulle vi då presentera den?
MAP finns också på Facebook!
Dagens fråga: Vad innebär rum för en kurator idag?