Klassbloggar – Dags att öppna upp klassrummets väggar!

Finland står inför en ny kompetensinriktad läroplan som tas i bruk hösten 2016. Värdegrunden, synen på lärande och skolans verksamhetsmiljö utvecklas. En av de kompetenser den nya läroplanen lyfter fram är Digital kompetens. I Utkastet till grunderna för den grundläggande utbildningen 19.9.2014 sägs bland annat att: ”Eleverna ska under den grundläggande utbildningen få använda informations- och kommunikationsteknik även i internationell kommunikation. De lär sig att uppfatta dess betydelse, möjligheter och risker i en global värld”.

Skolans digitala utvecklingsarbete sker bland annat inom våra lärmiljöprojekt. Inom projektet Pekplattens Pedagogiska Potential ”PPP” har målet varit att granska, upptäcka och sprida de lärandepotentialer som ny innovativ digital teknik kan innebära för undervisning och didaktisk utveckling i skola, lärarutbildning, forskning och fortbildning.
http://dididi.fi/delprojekt/pekplattans-pedagogiska-potential/

I den film som producerades i projektets slutskede berättar lärare om sina pedagogiska erfarenheter.
http://www.youtube.com/watch?v=wPW57aWR-EU&feature=player_embedded

Dagens elever är diginativer, digitalt infödda, dvs. de växer upp i en tid då datorer och internet är en del av den digisfär barnen växer upp i. Därför skall det i skolan vara naturligt att utnyttja dessa hjälpmedel som stöd för lärandet. De traditionella läroböckerna räcker inte till i en kompetensinriktad skola. I vår skola används digital teknik av olika slag, bland annat utnyttjas många fria nätbaserade tjänster. Vi har kunnat konstatera att skolans formella lärande och vardagens informella lärande möts på de digitala arenorna och det är en motiverande faktor.

Då det kommit frågor om skolans bloggar vill jag föra fram några synpunkter på speciellt dem. Många klasser använder bloggar för olika ändamål. På Utbildningsstyrelsens hemsidor har Vasa övningsskola publicerat en sida som heter Bloggar i skolan.
http://www.vasa.abo.fi/users/asundste/bloggiskolan/33-Bloggar_i_skolan/index.html#/25

På sidan beskrivs olika bloggar och visas exempel på våra egna bloggar. De flesta av våra bloggar är öppna men ändå inte lätta att hitta för utomstående. Våra lärare är också finkänsliga gällande det material som publiceras. Det vi skriver och publicerar är lika viktigt som det vi säger när vi möts. Då eleverna bloggar upplever de att de publicerar och skriver för riktiga mottagare dvs. kompisar, föräldrar och även författare. I flera av bloggarna skall eleverna kommentera varandras texter och lära sig få synpunkter av andra. Det är således skolans uppgift att fostra eleverna till bland annat god netikett.

Elza Dunkels, docent vid Umeå universitet, tankar kring bloggandet tar fasta på de pedagogiska vinsterna. Hon menar att de är så stora att de inte får hindras av en obefogad oro, lika lite som barns umgänge på en lekplats får hindras av oro för olyckor som kan inträffa. I stället handlar säkerhet på nätet om två viktiga saker: att barnen har någon de kan vända sig till och att man håller igång ett samtal om frågorna. Det gäller alltså att skapa ett samtalsklimat som gör att unga känner förtroende för vuxna när det gäller att förhålla sig kritiskt till och reflektera över det som finns på nätet. Det förtroendefulla, ständigt pågående etiska samtalet är den säkraste metoden.
http://netnanny.wordpress.com/2013/09/12/foraldrarna-ar-radda-nar-klassen-bloggar/

I den nyutgivna (4.11.14) rapporten EU Kids Online som forskat i barns internetanvänding, säkerhet och risker med internet i 25 länder  visar att Finland hör till de länder där barn över lag har en god och säker nätvana. I denna undersökning understryker den finländska forskaren Annikka Suoninen betydelsen av fostran och tar avstånd från förbudskulturer. Bekanta dig gärna med de intressanta resultaten. I rapporten finns även pedagogiskt stödmaterial.
www.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/ParticipatingCountries/Finland.aspx

Dan Åkerlund som disputerade vid Åbo Akademi för drygt ett år sedan har också han i sin avhandling Elever syns på nätet – Multimodala texter och autentiska mottagare forskat i bland annat bloggande.
http://aakerlund.org/doc/%C3%85kerlund_(2013)_Elever_syns_p%C3%A5_n%C3%A4tet_-_doktorsavhandling_%C3%85bo_Akademi.pdf

Vid Vasa övningsskola fortsätter vi att utveckla den pedagogiska användningen av teknologin i skolan för att stöda eleverna att hitta sina egna styrkor och med hjälp av lärandet bygga en framtid. Vårt utvecklingsarbete kan ni följa med via vårt utvecklingsprojekt ”DiDiDi för alla” http://dididi.fi/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.