En dag i juni hade jag möjlighet att ”skugga” föreläsarna Siv Saarukka och Torbjörn Sandén och därmed delta i ett utbildningspass i Utbildningsledarskap. Före tillfället träffade jag Siv som gav mig bakgrunden till det kurstillfället som hon och Tobbe skulle hålla senare på dagen. Deltagarna hade läst litteratur och temat var Ledarskap och läroplan. Jag bekantade mig med dagens upplägg och fick som uppgift att presentera mig för gruppen, eftersom jag var med som gästande deltagare.
Tillfället hölls på Academill med 18 deltagare. Tobbe inledde med att föreläsa kring begreppet skolkultur, inbegripet olika slag av struktur. Arbets-, kommunikations-, makt-, norm-, och känslostruktur. Kan säkert användas när man analyserar LP16 ur ett skolperspektiv. Jag har också, för kommande behov, antecknat vilka frågor man kan ställa för att utveckla och bryta ned strukturbegreppen. Kanske något för nästa läsårs LP-arbete inom Övningsskolan!
Efter det fick gruppmedlemmarna i uppdrag att fundera över: Hur kommunicera en förändring? Vad är vår yrkesidentitet i LP16?
Jag deltog enbart som åhörare, då de presenterade det lästa. Några hade gjort sin inlämningsuppgift klar och redovisade den. Också det var intressant att lyssna till och få varierade perspektiv.
Jag iakttog också hur Siv och Tobbe samverkade, hur de bemötte deltagarnas frågor och kommentarer samt noterade deras eget kunnande. Det som är berömvärt och skickligt är deras förmåga att kommunicera och gå i dialog med en deltagare och senare med hela gruppen. Att utgående från sakkunskapen i presentationer lyfta slututvärderingen till en metanivå samtidigt som de tillför något nytt och dessutom ger positiv personlig feedback.
Mycket proffsigt!
Jag reflekterade också över egna hållna handledartillfällen med studerande. Jag är fortfarande mycket övertygad: Handledning är fascinerande, jag gillar det.
Jag snappade också upp två citat, av okända upphovsmän.
”Putsa fjädrarna för du kan fortfarande flyga”
”Jag blåser liv i dig så att du kan stiga fram”
Gun-Britt Kull-West