Kursen Konsten att kuratera

Nu då jag presenterat två delar av projektet kommer jag till det som egentligen är huvudsaken i den här bloggen.

Som ytterligare en del av projektet Konsten att kuratera ger konstvetenskap vid ÅA tillsammans med Öppna universitet en akademisk kurs, Konsten att kuratera – kuratorns roller som aktör på konstfältet, på hösten 2011.

Syftet med kursen är att ge en inblick i kuratorns arbete och det fält inom vilket hon verkar. Kursen utgår från de olika roller som kuratorn intar inom ramen för sitt arbete och studerar kurateringen på både ett teoretiskt och praktiskt plan. Efter avklarad kurs ska de studerande känna till bakgrunden till kuratorsbegreppet, förstå vad kuratorns arbete går ut på, kunna redogöra för det fält på vilket kuratorn rör sig och redogöra för aktuella diskussioner inom fältet. Kursen kan avläggas som 5 eller 10 studiepoäng.

Kursen är öppen för alla intresserade genom Öppna universitet, men riktar sig också till studerande i konstvetenskap och andra kulturämnen vid Åbo Akademi, bland annat godkänns kursen som en del av biämnet kulturledning. Anmälningen till kursen öppnar i augusti och jag meddelar naturligtvis här på bloggen då det börjar bli dags!

Det här inlägget postades i Kursinfo. Bokmärk permalänken.