Tack alla som deltog i det första Studia generalia tillfället!
And of course, thank you Johan Sjöström and Charlotte Cotton for your inspiring lectures and dicussions!
Vi fick höra kurator Johan Sjöström berätta om hur konstutställningen har utvecklats och sökt sina former under 1900-talet och hur olika tyngdpunkter i utställningspolitiken påverkat utställningarnas format. Johan tog också upp hur konstutställningen har utvecklats för att bli mera upplevelseinriktad då man har känt en oro för om konsten i sig själv räcker till för att dra publiken till sig. Gör den det?
Johan tangerade också frågor om när man gått för långt vad gäller utställningsarkitektur – vad händer när konsvetk, utställningsdesign och information bildar en helhet där man inte längre vet vad som är vad? Vad får en kurator göra, hur långt får man gå?
Charlotte Cotton gav oss en inblick i sin karriär som kurator där hon abetet mycket med att presentera konst, särskilt fotokonst, i andra format och forum än genom klassiska utställningar. Bland Charlottes projekt finns allt från publikationer med texter, diskussioner, konstprojekt i bokformat, nätsidor, performancer och evenemang. Vilka olika forum kan kuratorn använda sig av?
Charlotte betonade att sättet att presentera konst måste utvecklas i linje med samhällets utveckling och inte fastna i gamla mönster eller systemens begränsningar. Cotton har arbetat mycket med att fundera ut nya sätt att presentera konsten och dess innebörder för allmänheten så att publiken verkligen får ut det mesta möjliga av upplevesen.
Intressant med de två föreläsningarna var hur de tillsammans presenterade kurateringen, egentligen från den ena ytterlighteten till den andra, från den klassiska konstutställningen till performacen bestående av en privat jam-session med en musiker. Båda formaten behövs och båda strävar efter samma sak – att ge något till publiken.
Kursinfo:
Läsning inför föreläsningen:
Obrist, Hans Ulrich, ”Pontus Hultén”, A Brief History of Curating, 2008, 32-50.
Siegelaub, Seth & Kitty Scott, ”Has the Rise of the Independent Curator Affected Art Practice? ”, Rotterdam Dialogues – The Critics, the Curators, the Artists, 2010, 75-86.
Dagens fråga: Vilka förändringar i sättet att ställa ut konst gjorde/gör att kuratorns sakkunskap behövdes/behövs alltmer?