iTEC i Bryssel: Design för framtidens klassrum

I juni fick jag delta i European Schoolnets workshop ”Teacher Education for the Future Classroom” tillsammans med rektorskollegorna från de finska övningsskolorna. Tillfället hölls i European Schoolnets utrymmen i Bryssel . Upplägget byggde på det utvecklingsarbete som hittills gjorts inom iTEC-projektet (Innovative Technologies for Engaging Classrooms). I projektet som pågår 2010-2014 är 14 undervisningsministerier runt om i Europa involverade, bland dem Finland. Strävan är att involvera lärare, politiker och pedagogisk expertis för att introducera innovativa lärandepraktiker i skolornas förändrade verksamhetskulturer (http://itec.eun.org/web/guest/home).

Inom iTEC-projektet har man utarbetat två digitala verktyg Eduvista och Edukata som vi fick bekanta oss med. Man kallar dem ”Toolkit”, men det är egentligen frågan om arbetsmetoder , som skall hjälpa skolledare och lärare att utveckla en verksamhetskultur som stöder innovativ undervisning och lärande praktiker.

Eduvista (http://eduvista.eun.org) är ett Toolkit som även benämns ” Future Classroom Toolkit” och vill stöda skolan i dess använding av IKT. Edukata (http://edukata.fi) är ett forskningsbaserat Toolkit som utarbetats i Finland på Aaltouniversitetet. I Edukata utgår arbetsmetoden från ett scenarium eller en berättelse och designen utmynnar i lärande aktiviteter (Learning Activities, LA). På Edukatas hemsida finns en kort introduktionsfilm som beskriver metoden.

Jag uppmanar lärarna att bekanta sig med ”Toolkiten” på deras hemsidor. De kan fungera som inspiration då den pågående läroplansprocessen LP 2016 nu skall processas i skolan. Orsaken till att jag är nyfikenhet på verkygen är deras eventuella pedagogiska potential då man menar att de uppmuntrar till ämnesöverskridande samarbete lärare och elever emellan. Vi behöver digitala samplaneringsverkstyg som kan hjälpa lärarna att uppfylla den nya läroplanens intentioner gällande ämnesintegrerat projektarbete.

Då man inom iTEC-projektet poängterar lärarutbildningens roll (ITE, initial teacher education) utgör övningsskolorna en kritisk aktör där de handledande lärarna har en nyckelposition. Därför behöver vi vara medvetna om projektets mål och intentioner. Det är vi som handleder framtidens lärare som i sin tur ska skapa de framtida lärmiljöerna!

Hoppas du blev nyfiken!

Du behöver inte åka till Bryssel ifall du vill lära dig mera om Toolkiten. Under E-norssis höstseminarium i Uleåborg 11-12.9.2014 är temat ”Muuttuvat oppimisympäristöt ja opetussuunnitelma – Förändrade verksamhetskulturer och läroplanen”. Övningsskolornas lärare och personal har möjlighet att delta i seminariet iTEC 2010-2014; School in progress som hålls 10.9. Även Enorssi-seminariets första dag fokuserar på iTEC. Man kan bekanta sig med programmen på E-norssis hemsida (http://www.enorssi.fi/).

Elisabet Backlund-Kärjenmäki

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.