De nya läroplanerna och ämneslärarutbildningen

Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 och Grunderna för gymnasiets läroplan 2015 tas stegvis i bruk från hösten 2016. För att läroplansreformer skall leda till gott resultat behövs både tid och resurser. Implementeringsarbetet för skoladministratörer, rektorer och lärare påbörjades redan hösten 2013 då övningsskolorna i Finland tillsammans med Regionförvaltningsverket startade utbildningshelheten ”LPstöd2016” (http://ops-tyokalupakki.fi/vasa/) som bestod av 7 moduler. Utbildningshelheten har genomförts enligt samma koncept i hela landet på finska och svenska vad gäller den grundläggande utbildningen. Förutsättningarna för att revideringsarbetet skall bära frukt ute i grundskolorna borde vara optimalt. Implementeringstiden för gymnasiets läroplan har däremot varit betydligt kortare.

De lärarstuderande som nu utbildas och som kommer att vara lärare för elever en lång tid framöver behöver få god kännedom om framtidens lärande och känna till intentionerna med de nya läroplanerna.

Från ämnesundervisning till helhetsskapande undervisning

Våra läroplaner har genom tiderna fokuserat på läroämnen. Tidigare läroplaner har lyft fram betydelsen av integrering och temaområden. Då läroplanerna fortfarande är starkt uppbyggda utifrån läroämnen är det en utmaning i speciellt högstadiet och gymnasiet att genomföra ämnesintegration. I den nya läroplanerna betonas en helhetsskapande undervisning. Målet är att förstå förhållandet mellan olika fenomen och på vilket sätt de är beroende av varandra. Eleverna skall ges bättre möjligheter att kombinera kunskaper och färdigheter från olika vetenskapsområden och att i växelverkan med andra strukturera dem till meningsfulla helheter.

vikström 5

Lektor Johan Vikströms bild visar den förändring gällande ämnesintegrering som förespråkas i gammal och ny läroplan.

Hur skall ämneslärarstuderandena inom sina pedagogiska studier för lärare ges möjligheter att få syn på den nya läroplanens intentioner och hur skall de under studietiden i Vasa ges möjligheter att praktisera de nya läroplanerna?

Onsdagen den 28.10.2015 samlades ämneslärarutbildare vid Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier och Vasa Övningsskola för att dryfta dessa frågor. Professor Michaela Pörn fungerade som ordförande för mötet. Vår nya professor i de matematiska ämnenas didaktik Kirsti Hemmi inledde med rubriken Ämnesintegration i teoretisk och praktisk belysning. Lektor Johan Vikström beskrev de mångvetenskapliga lärområden och fenomenbaserad undervisnig i åk 7-9. Han berättade också om Vasa övningsskolas pågående projekt Utmaningen som beskrivs närmare på skolans hemsida http://www.vasa.abo.fi/vos/hog/utmaningen.html

Akademilektorerna  Tom Gullberg och Mårten Björkgren beskrev det arbete som pågår vid FPV för att utveckla ämnesövergripande helheter i speciellt gymnasiet. Därefter skedde gruppvisa diskussioner där möjligheter, utmaningar och förslag till lösningar gällande ämnesintegrering i skolan dryftades ur ett lärarutbildningsperspektiv. Förslag på omfattningen och på vilka sätt ämnesintegrering kan betonas i ämneslärarutbildningen gavs.  Också förslag på möjligheter till samhandledning framfördes.

Både skolans och fakultetens deltagare upplevde entusiasm och iver inför de utmaningar som de nya läroplanerna innebär.