Uppskjutningen avklarad!

Det har varit ett par intensiva dagar för deltagarna här på Nordic CanSat competition. Igår förmiddag höll alla lag presentationer av sina satelliter och deras uppdrag.

Presentation av uppdraget: The MESS (Modern Emergency Supply System)

Vid lunch blev det uppehåll för avfyrandet av en lite större raket från Andøya Space Center som vi gick ut för att se.

På eftermiddagen fortsatte lagen med de sista förberedelserna inför uppskjutningen. Samtidigt gick domarna runt och inspekterade att satelliterna uppfyllde alla krav och intervjuade deltagarna om arbetsprocessen.

Förberedelser inför domarnas inspektion.

Under tiden som de studerande jobbade kunde handledarna passa på att njuta av den underbart vackra naturen här uppe!

20160404_151451

Stranden vid byn Bleik nära rymdcentret.

Idag tisdag var det uppskjutningsdags. Det skedde vid ett gammalt militärområde i närheten. Där fick deltagarna improvisera lite med arbetsytorna, övnigsskolans lag hittade detta vackra underlag.

Slutförberedelser.

Panik! Några minuter före laddning av raketen upptäcktes ett kontaktfel i strömbrytaren! Satelliten fick snabbt plockas isär en del kopplingar lödas om. Skulle de hinna i tid?

Löskontakt!

Snabbt fram med lödkolven!

Jo, det ordnade sig och lagets satellit placerades i raketen tillsammans med den satellit som laget från Katedralskolan i Åbo byggt.

Raketerna förbereds.

Lagen från Vasa och Åbo redo för uppskjutning

Efter en sista koll att datalänken till satelliterna var i skick gavs klartecken för avfyrning.

Allt fungerade! Tryck, temperatur, höjd, acceleration tas mot av markstationerna. Efter ca 2  minuter landar burkarna.

Spänningen var fortfarande stor, skulle satelliten hittas i terrängen och återbördas? Skjutområdets personal gav sig ut på jakt, och tack vare satellitens tydliga ljud- och ljussignaler gick det lätt.

Ikväll ska lagen behandla det data som samlades in under uppdraget och förbereda presentationer för imorgon. Först på torsdag kommer jurygruppen att avslöja vilka vinnarna är som går vidare till den europeiska finalen i sommar. Uppdatering följer!

Samtidigt kan handledarna fortsätta njuta av naturen, till exempel genom att bestiga backen strax bakom rymdcentret. För en österbottning är det absurt att befinna sig 400 m över havet, bara 300m från havet!

Andøya Space Center uppifrån.

Man kan också passa på att läsa Åboläraren Herman Norrgranns blogg på ÅUs sida:

1 thoughts on “Uppskjutningen avklarad!