Tre dagar på pedagogisk kongress i Köpenhamn med vänner av pedagogisk forskning innebär aktuella föreläsningar, egna framträdanden, sessioner, människomöten och insikter. Allt för själ, knopp och kropp.
Kongressens tema var Learning and education – material conditions and consequences (http://nera2017.org/)
Det var främst två föreläsningar som jag kommer att minnas länge då dessa så tydligt beskriver den digitala skolutvecklingen ur ett framtidsperspektiv. Föreläsarna uppmärksammar möjligheter men lyfter också fram etiska dilemman vi i skolan står inför. Ben Williamson inledde med föreläsningen Imaginaries and materialities of educational data science. I fokus stod Big data, algoritmers samverkan (Alghoritmic governance) och smarta lärmiljöer i skola och utbildning. Jag rekommenderar hans föreläsning där han beskriver hur datavetenskapen förändrar utbildningen (https://codeactsineducation.wordpress.com/). N. Katherine Hayles föreläste kring rubriken A New Mode of Orientation: Planetary Cognitive Ecologies. Hon diskuterade kring huruvida maskiner kan tänka. Hayles medvetandegjorde oss om att iPaden verkligen KAN. Hon uppmanade oss att ställa eleverna frågor som: Varför vet iPaden var du finns? Hur kan dess kamera veta att den skall vända på bilden då du svänger på platten? Hayles långa erfarenhet känns angelägen för alla. Man kan läsa mera på hennes hemsida http://nkhayles.com/index.html.
Båda föreläsarna övertygade mig om vikten av kunskap om grundläggande programmering och datalogiskt tänkande och att vi behöver betona etiska frågor, netikett och kritiskt förhållningssätt i den digitaliserade skolan.
Den övre bilden är från Williamsons föreläsning och den nedre från Hayles.
Vårt egna framträdande var den posterpresentation Developing digital didactics som vi framförde inom projekt DiDiDi. Vi som förberett postern är undertecknad, Ulla Granfors, Ria Heilä-Ylikallio, Andreas Sundstedt och Matilda Ståhl som hjälpt oss med design och layout. Postern, som är utformad som ett spel inspirerat av Afrikas stjärna, beskriver den digitala utvecklingen vid Vasa övningsskola under 10 år. Bekanta er gärna med vår poster på DiDiDi.s hemsida https://dididi.fi/. Vår poster var uppskattad och många var glada över att få ett exemplar med sig hem i mindre A4-format. En idé många sade sig ta lärdom av. Postrarna uppskattades också för att de var tillgängliga under hela kongressen då man inte hinner ta del av alla parallella presentationer. Inom kort kommer postern att synas i ny skepnad då den ska fungera som pärmbild till vår ”Coffe Table book” – en antologi med samma namn.
Ulla Granfors och Elisabet Backlund-Kärjenmäki som posterpresentatörer.
Det hölls många parallella sessioner och nätverksmöten. Ulla och jag deltog främst i sessioner inom det övergripande temat Skolutveckling. Bland annat följande sessioner intresserade oss Changing Design of School Environment is Changing Education och Design-based research as suypporter of pedagogical development.
Vi hann också njuta av Köpenhamn och Danmarks vår och kultur under lördag eftermiddag och söndag förmiddag.