Educa mera än en mässa

Den årliga utbildningsmässan Educa innebar för mig möjligheten att få känna den pedagogiska pulsen i möten med proffsiga föreläsare. Årets Educa öppnades av Saku Tuominen som introducerade den eminenta panelen bestående av från höger världens mr PISA Andreas Schleicher, Finlands mr PISA Jouni Välijärvi, utbildnings- och kulturminister Sanna Grahn-Laasonen, Oaj.s ordförande Olli Luukkainen och Utbildningsstyrelsens generaldirektör Olli Pekka Heinonen.

Finland klarar sig fortfarande bra i PISA men vi dalar. I bilden nertill beskriver Schleicher en av den finländska skolans stora utmaningar. I den röda cirkeln är de länder som klarar sig kunskapsmässigt över medeltalet inom naturvetenskapliga ämnena (Finland). I den lila cirkeln placerar sig de länder vars elever har en över medeltalet starkare tro på sina naturvetenskapliga kunskaper än PISA-resultaten visar. I den blå cirkeln finns de länder där eleverna är så positivt inställda till de naturvetenskapliga ämnena att de kan tänka sig ett framtida yrke inom dem. I mitten där cirklarna möts finns de länder där eleverna klarar sig bra i testet, har en bra självkänsla och god inställning till naturvetenskapliga yrken.  I Finland verkar det som om ”Whatever happens in school stays in school”.

Min slutkläm efter öppningen:

Följande minnesvärda föreläsning var HundrED på hundra minuter  https://hundred.org/en. Nu fick jag möjlighet att lyssna till mina favoriter Pekka Peura, Aki Luostarinen, Iida-Maria Peltomaa och Pekka Hyysalo. Peura lyssnade jag på vid två tillfällen under mässan. Hans föreläsning behöver åtminstone alla matematiker kolla in (bit.ly/peura_educa17). Pekka Hyysalos FightBack-pedagogik ser jag fram emot att höra mera om. Hyysalo borde också alla våra elever och lärare få träffa!

Till min glädje sades det vid flera tillfällen det som varje lärare vet. Både Peura och filosofen Järvilehto lyfte tydligt fram och betonade att lärande, förutom att det skall vara glädjefyllt även kräver hårt arbete.

Mässan inleddes med en höjdare och den avslutades historiskt då OAJ via Arno Kotro kunggjorde Lärarnas ed. Lärarnas ed har fått sitt namn av pedagogen Johan Comenius som verkade på 1600-talet. Eden har utarbetats av Undervisningssektorn etiska råd. Den som önskar läsa den hittar den på OAJ.s hemsidor.